Protest Homofobie Polen

16 mei 2007

Protest Homofobie Polen

Het klimaat voor homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen en transgenders in Polen is bar slecht. Maar liefst 53 procent van de Polen vindt homoseksualiteit een zonde. Zonder enige gêne dragen Poolse politici hun verderfelijke homofobe gedachten uit en wakkeren daarmee de homofobie bewust aan omdat ze denken daar politiek voordeel van te hebben. Dat moet stoppen! Daarom had het COC samen met Amnesty International een demonstratie georganiseerd.

ballonen worden opgelaten

Ongeveer 100 demonstranten liepen van het monument ter nagedachtenis aan de gevallen homoseksuelen tijdens de tweede wereldoorlog naar de Letse en Poolse ambassade. De eerste stop was bij de Letse ambassade, de ambassadeur gaf aan zich te schamen voor de afgelopen jaren. Ze verzekerde de afvaardiging van COC Nederland en Amnesty International dat de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken de veiligheid van de bezoekers van de Gay Pride op 3 juni a.s. heeft gegarandeerd. De ambassadeur was het met de actie eens en we kregen zelfs een tas vol Letse toffees mee.

protest homofobie Polen

Het gesprek bij de Poolse ambassade liep geheel anders. COC voorzitter Frank van Dalen, die 19 mei meeloopt bij de Gay Pride in de Poolse hoofdstad Warschau, heeft geen garanties gekregen van de Poolse ambassadeur dat zij beschremd worden tegen anti-homo sentimenten. Ook individuele uitspraken van ministers, die de homofobie aanwakkeren, worden niet gecorrigeerd door kabinetsbeleid.

In Polen is er op dit moment een wet in de maak om ‘professoren, leraren en studenten die homoseksualiteit of andere “afwijkingen” van seksuele aard promoten' administratief te straffen en strafrechtelijk te laten vervolgen. Daarbij aansluitend werkt men aan een lijst van beroepen en functies in openbare instellingen waarvoor homoseksuelen ‘ongeschikt’ zouden zijn. Wat het COC betreft is de grens al lang overschreven en wordt het tijd om Polen binnen Europa met sancties te treffen. Polen wil niet horen, dan moet ze maar voelen.

De Haagse SP is het eens met het COC, Tymen Colijn en Hiek van Driel, raadsleden van de SP, liepen dan ook mee met meerdere SP bestuursleden. Zeker als internationale stad van recht en vrede, zou Den Haag duidelijk stelling name moeten nemen tegen deze homofobie. Wij roepen iedereen op om de petitie te tekenen.

De demonstatrie eindigde met het loslaten van trossen met regenboogkleurige ballonnen.