SP: Meedoen niet voor iedereen weggelegd

11 september 2007

SP: Meedoen niet voor iedereen weggelegd

“Gemeentebegroting onevenwichtig en toont voor mensenwerk weinig ambitie”.

De Haagse SP fractie heeft met verbazing kennis genomen van de ontwerpbegroting van 2008.
Bij de presentatie van het coalitieakkoord, door PvdA, VVD en GroenLinks, is de suggestie gewekt dat de Haagse burger, met name die met een klein inkomen, in de schijnwerpers zou komen te staan. De begroting van 2008, maakt pijnlijk duidelijk dat dit zeker niet het geval is. De meeste ambitie spreekt uit de programma's stedelijke ontwikkeling en bouwen. Voor de ambitieuze toekomstplannen voor Binckhorst, Scheveningen Havens en Den Haag Internationale stad, wordt ruim € 45 miljoen gereserveerd. Ook de pot citymarketing wordt met € 3 miljoen in 2008, en € 1 miljoen in 2009, weer aardig gespekt. In schril contrast daarmee staat de enkele pagina armoedebestrijding, met daarin nauwelijks nieuw beleid. Het gebrek aan ambitie blijkt vooral uit zinnen als: “kwaliteit zo goed mogelijk behouden” en “blijft gehandhaafd op het huidig niveau”. Dit soort zinnen vinden we terug bij bezoek aan buurthuizen en ontmoetingscentra en ook bij het onderhoud van wegen. Vanuit de stad klinken aanhoudende klachten over het slecht functionerende welzijnswerk. “Het lijkt erop dat er alleen kwaliteit geboden gaat worden als het er speciaal bij staat” sneert SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei

Ook verwacht de SP meer inzet als het gaat om maatschappelijke ondersteuning. De klachten over de Wmo uit het land zijn groot, dat zal voor Den Haag niet anders zijn. Nu er ook bezuinigd gaat worden op de AWBZ, zal er voor ouderen en gehandicapten leuke, maar ook nuttige ondersteuning weg gaan vallen. Wat de SP betreft gaat hier meer aandacht en geld naar toe. Opvallend is de € 4 miljoen die gereserveerd wordt voor twee Centra voor Jeugd en gezin. Naar mening van De SP fractie was het een duidelijker signaal geweest, om te starten met vier van deze centra. Vier wijken zijn immers door minister Vogelaar tot prachtwijk aangewezen (Stationsbuurt, Transvaal, Den Haag Zuidwest en Schilderswijk). “Door laag in te zetten, wordt van meet af aan een verkeerd signaal afgegeven. Naar verwachting komt er op termijn behoorlijk veel rijksgeld beschikbaar om de achterstandswijken aan te pakken. Niets staat in de weg, om hier krachtig op in te zetten. Behalve de karige inzet op 2 centra, wordt op geen enkele wijze aangegeven hoe de gemeente denkt om te gaan met het concept prachtwijken. Ik vermoed dat het weer neer zal komen op het ouderwetse slopen en stenen stapelen”. Opvallend is verder het vrijwel totale gemis aan informatie over de destijds groots aangekondigde plannen voor Den Haag Zuidwest. “Ik heb sterk de indruk, dat na de grootse aankondiging van enorme sloop, de corporaties de verwezenlijking van de plannen niet aan kunnen. De radiostilte veroorzaakt onrust bij bewoners van garantieblokken: word mijn huis gesloopt of blijf ik hier nog wonen?” Opmerkelijk is verder het noemen van Kijkduin als een luxe beach-resort. Hiermee wordt Kijkduin als familiebadplaats losgelaten. Waar in het geheel niet meer over wordt gerept is het oplossen van problemen bij de Dienst Stedelijke Ontwikkeling.