Troepen terug uit Afghanistan

30 oktober 2007

Troepen terug uit Afghanistan

Den Haag 25-10-2007. Terwijl de ministers van defensie van de NAVO-lidstaten in Noordwijk bijeen waren voor overleg over de oorlog in Afghanistan, werd buiten gedemonstreerd door de SP, GroenLinks en verschillende vredesgroepen. Om 19.00 uur ’s avonds werd in 15 steden fakkelwaken georganiseerd voor vrede. Ook in Den Haag was er een fakkelwake bestaande uit een bond gezelschap met het Haagse Vredesplatform, de SP, Koerden een Turk en een Iranees.
Fakkelwake op het plein

Het was een bijzondere ervaring op het Plein voor de ingang van de Tweede Kamer. Je staat met een fakkel in een kringetje naar het vuur te staren en je raakt in gesprek over Afghanistan, de Navo, militarisme, de Koerdische kwestie, de SP, democratie, Düzgün Yildirim (Turkse - Koerd) en buikdansen. Volgende maand zal Nederland moeten besluiten of zij haar missie in Uruzgan verlengt.

Fakkelwake op het plein

Waarschijnlijk zullen de regeringspartijen voor verlenging stemmen. Het CDA steunt de VS en CDA NAVO-baas de Hoop Scheffer onvoorwaardelijk. De PvdA zal geen aanvaring met het CDA aandurven. De ChristenUnie is natuurlijk trots op het prachtige missiewerk van haar minister van defensie Eimert van Middelkoop. Het is dus zaak dat men zijn stem laat horen tegen verlenging van de oliepijpleidingen, ik bedoel tegen de missie in Afghanistan waarvan, opnieuw, de allerarmsten de dupe zijn!

Rob van der Elst