SP is niet verbaasd over de acute geld problemen bij ADO

19 december 2007

SP is niet verbaasd over de acute geld problemen bij ADO

In tegenstelling tot wethouder Dekker is de SP niet verbaasd over de geld problemen bij ADO. Ze trekken al jaren een veel te grote broek aan. Vooral de hoge salaris post voor de directie en staf is de SP een doorn in het oog. Nog in 2005/2006 hebben zij voor deze post 300.000 euro meer uitgegeven dan in 2004/2005. Terwijl ADO er in dat jaar financieel niet goed voorstond. Maar ook het college heeft boter op haar hoofd gehad. De stelling van de wethouder: wij investeren alleen in Stichting Stadion Ontwikkeling, SSO, en hebben niets van doen met NV ADO, gaat nu niet meer op.

Ondanks al de financiele steun die ADO gekregen heeft van de gemeente, via een ingewikkelde constructie met SSO, staat het er heel slecht voor. Maandag avond werd de raadscommissie Sport opgeroepen bij een besloten vergadering aan te schuiven. Of wij het college wilde ondersteunen een voorziening te treffen zodat een onbekende investeerder direct een bepaald bedrag in NV ADO zou steken. De SP heeft hier niet mee ingestemd. Redenen daarvoor zijn de onbekendheid van de investeerder, met welk doel wil hij in de club geld steken? Er was niets op papier vanuit het college, dus waar stem je dan bijna blind mee in? Is dit het begin en wanneer houdt het op?

Natuurlijk zou het voor Den Haag een schande zijn als wij geen betaalde voetbalclub meer hebben. Alleen zo als het tot nu gaat, lijkt het wel een bodemloze put. Want zodra deze geldschieter zich terugtrekt, moet de gemeente hem betalen. Hij steekt dus in zijn geheel zijn nek niet uit, hij dekt zich prima in.

De belofte van de Raad en de wethouder dat de gemeente ADO, via SSO, nooit meer financieel zou steunen is dus een wassen neus. Ook nu meldt de VVD weer dit is echt de laatste keer. Maar wat als ADO echt failliet gaat? Hoeveel gaat dit dan kosten? De huur van het stadion valt weg, de lening van ruim 6 miljoen euro wordt niet terugbetaald, en dan hebben we het nog niet over de belastingdienst.

Wat dan wel, de SP wil eerst duidelijkheid over het saneringsplan. Daarnaast een financiele risico analyse. Bekendheid met de investeerder(s) en hun plannen voor zowel ADO als het stadion. Pas dan kan de SP een besluit nemen.