SP woedend over afsluitingen door Eneco ondanks toezegging wethouder Kool.

21 december 2007

SP woedend over afsluitingen door Eneco ondanks toezegging wethouder Kool.

Nog geen week voor de Kerst kreeg de SP verontrustende berichten binnen van afsluitingen van verwarming, licht en gas door Eneco. Terwijl het buiten vriest en binnen zonder verwarming ook al snel echt koud is, sluit Eneco de verwarming af. Ongeacht de reden van de betalingsachterstand, zonder enig gevoel van medemenselijkheid zet Eneco gezinnen met kinderen en ouderen letterlijk in de kou en het donker. Nota bene heeft PvdA wethouder Kool afgelopen juni toegezegd dat er in de wintermaanden geen huishoudens meer worden afgesloten tenzij men gefraudeerd heeft.

Tijdens de commissie vergadering van 21 juni 2007 heeft wethouder Kool de raadsleden opgeroepen afsluitingen in de wintermaanden bij hem te melden. De wethouder zou dan contact zoeken met Eneco. De SP roept hierbij Henk Kool op dit te doen. Gyömörei en van Driel willen dat Eneco nog voor de Kerst de gezinnen en ouderen weer aansluit. De minimale personele bezetting moet daar voor gebruikt worden. Eneco moet nu geen tijd meer steken in het doorgaan met afsluiten, maar alle tijd steken in het weer aansluiten van mensen, zo nodig in het week-end.

Bij een bijna faillissement van ADO stelt de sportwethouder ook zijn vakantie uit. Nu er zoveel Hagenaars in de kou, zonder gas en licht komen te zitten, moet de verantwoordelijk wethouder ingrijpen, ongeacht vakantie. Dit college zegt immers het armoede beleid hoog in het vaandel te hebben staan. De SP verwacht daarom op zeer korte termijn daden van PvdA wethouder Kool. Het excuus van kom met namen en rugnummers is hier niet van toepassing, deze zijn bekend bij Eneco. De mensen zelf schamen zich vaak zo erg dat zij niet in de openbaarheid durven te treden. De armoede achter de voordeur is in Den Haag nog steeds te groot.