Helga Hijmans is overleden

17 maart 2008

Helga Hijmans is overleden

"Wie tegen de stroom inloopt, komt altijd bij de bron"
Bram Vermeulen

Helga Heijmans Veel te vroeg hebben wij afscheid moeten nemen van onze oud fractievoorzitter Helga Hijmans. Zij heeft met niet aflatende energie zich ingezet tegen onrechtvaardigheid.

Helga was van 18 juni 1997 tot 23 november 2004 fractievoorzitter van de SP Den Haag. In de talrijke voorliggende jaren heeft zij aan de wieg gestaan van wat we vandaag de dag trots haar nalatenschap mogen noemen: de SP afdeling Den Haag. In de jaren voor haar raadslidmaatschap maakte zij deel uit van het landelijke partijbestuur. Met recht mag gezegd worden dat zij "altijd van de partij was".

Helga beschikte over een grenzeloze loyaliteit, zonder hierdoor kritiekloos te worden. Zij koos zelden de makkelijke weg en haalde eruit wat erin zat. Dit gold tot aan haar laatste uren.

Als een leeuw zette zij zich in voor een ieder die het minder had of op achterstand was geraakt. Zorgen dat iemand weer op de rails kwam was daarbij haar uitgangspunt.

Wij zijn er van overtuigd dat de zeer diverse groepen, van vrijwel ieder pluimage, in haar een waarlijke volksvertegenwoordiger hebben mogen vinden. Vol genegenheid denken wij terug aan de verhalen over haar zoons, schoondochters klein- en petekinderen. Zij mochten na haar terugtreden als actief lid rekenen op haar onverdeelde liefde en aandacht.

Met dankbaarheid blijft zij in onze herinnering.

Bestuur, fractie en leden
SP Afdeling Den Haag