SP en D66: wat gaan Haagse wethouders doen op Olympische Spelen?

3 april 2008

SP en D66: wat gaan Haagse wethouders doen op Olympische Spelen?

Uit de notulen van de vergadering van 26 februari 2008 van het Haagse College van B&W blijkt dat de wethouders Huffnagel (City Marketing, Internationale Zaken, ICT en Organisatie) en Dekker (Onderwijs, Jeugdzaken en Sport) van 20 tot en met 25 augustus op bezoek gaan bij de Olympische Spelen in Beijing. Het doel van de reis is naar de smaak van oppositiepartijen D66 en SP niet duidelijk, terwijl politiek gezien een bezoek inmiddels een zwaarder beladen karakter heeft dan andere China-reizen vanwege de onrust in Tibet. SP en D66 willen verduidelijking over de reis van het college; hoe kijken de wethouders als afgevaardigden van de "Internationale stad van recht, vrede en veiligheid" tegen de mensenrechtensituatie aan?

Sporters kunnen zelf beslissen over wel of geen deelname, dat is geen beslissing van de politiek op dit moment. Wel kunnen politici de aandacht die op China gevestigd is door de Olympische Spelen gebruiken om ook andere zaken voor het voetlicht te brengen, zoals Tibet, vrije meningsuiting, de doodstraf en het lot van de Falun Gong. De SP zal in de raadsvergadering van donderdag a.s. dan ook een interpellatie over de beoogde reis van de wethouders aanvragen, gesteund door D66. De partijen gaan onder andere vragen of de wethouders tijdens de reis aandacht zullen vragen voor de algehele mensenrechtensituatie in China, waaronder die in Tibet.

Al lange tijd wordt Tibet door China bezet. Dit is de laatste tijd weer erg in het nieuws, omdat de Tibetanen meer en meer tegen de Chinese overheersing in opstand komen. De Olympische Spelen die deze zomer in Beijing plaatsvinden worden steeds vaker aangegrepen om voor deze onderdrukking aandacht te vragen.