Schriftelijke vragen, oververhitte senioren

2 juni 2008

Schriftelijke vragen, oververhitte senioren

De hulpdienst van de Haagse SP afdeling is een continue informatiebron van misstanden in de samenleving.
Al enige jaren proberen de bewoners van het woonzorgcomplex “Wagenhage” aan de Wagenstraat, de ondragelijke temperaturen in hun woning van 34 graden bij de verhuurder Woonzorg onder aandacht te brengen. Zij geven aan een zwartboek te kunnen maken over de gebrekkige communicatie tussen hen en Woonzorg. Tot op heden leidt alles niet tot resultaat.

Zelfs verzoeken aan ministerie van VWS werden afgedaan met verwijzing naar de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Bewoners (senioren) moeten bij mooi weer noodgedwongen vluchtten uit hun appartement. Voor de SP is de maat ook vol (Woonzorg is niet beschikbaar voor commentaar) en wij vinden dat hier wellicht een schone taak ligt voor de bestuurders van deze stad om de verhuurder op zijn verantwoordelijkheden te wijzen.

Naar aanleiding van het vermelde onderwerp, stel ik u ingevolge artikel 38 van het reglement van orde van de Gemeenteraad van Den Haag de volgende vragen:

1. Deelt u de mening dat de gezondheidstoestand van alle Hagenaars belangrijk is?

2. Bent u met de SP eens dat een verblijf in een ruimte met een temperatuur van 34 graden niet bevorderlijk is voor een goede gezondheid?

3. Vindt u ook dat verhuurders moeten zorgen voor optimale woonomstandigheden van hun huurders?

4. Welke mogelijkheden ziet het college zelf om Woonzorg te activeren tot het nemen van maatregelen ter beheersing van de onacceptabele temperaturen in de woningen aan de Wagenstraat?

5. Bent u bereid om Woonzorg aan te spreken/schrijven over het bovenstaande geschetste probleem i.v.m. de gezondheid van onze mede Hagenaars? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u bekend met het “Nationaal Hitteplan”o.a. opgesteld door Actiz (branche organisatie zorg)?

7. Zo nee, wilt u daar dan kennis van nemen en mogelijk dit plan in uw argumenten naar Woonzorg meenemen?

8. Bent u bereid om via de gezondheidsmakelaar onderzoek te laten verrichten naar soortgelijke situaties in de stad? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

Tymen Colijn
SP fractie