SP wil behoud werkgelegenheid I-D banen.

3 juni 2008

SP wil behoud werkgelegenheid I-D banen.

College moet goede voorbeeld geven!

Voor duizend I-D banen wordt op één januari 2009 de subsidie gestopt.
Hierdoor zullen veel ontslagen vallen en zullen tal van organisaties in de problemen komen. Dit zal vooral bij sport, onderwijs, cultuur, welzijn en zorg het geval zijn. De SP zet zich in voor deze I-D ers en heeft daarom tijdens de behandeling van de voorjaarsnota een motie ingediend. Wij accepteren niet dat alleen de I-D banen voor schoon, heel en veilig behouden blijven. Juist bij sport, onderwijs, cultuur, welzijn en zorg heeft de gemeente ook een verantwoordelijkheid.
Een volle tribune

De publieke tribune van de raadszaal zat vol mensen met een I-D baan. Velen hebben ingesproken, helaas zonder resultaat. Terwijl Den Haag over 2007 ruim 190 miljoen euro overhoudt, doet dit college niets voor deze mensen. En ook niet voor de instellingen waar zij voor werken. Zoals sporten bij een buurthuis in de Schilderswijk en Briza, een multiculturele groep die muziek en dansvoorstellingen maakt voor jongeren.

In de SP motie, mede door de Haagse Stadspartij ondertekend, wordt gesteld dat de gemeente mede verantwoordelijk is voor de I-D banen. De SP vraagt daarom ook mede financiering door dit op te nemen in de begroting voor 2009.

“ De mensen met een I-D baan vervullen waardevolle functies bij tal van sociale en maatschappelijke organisaties. Het wegvallen hiervan is een uitholling van het cement van de Haagse samenleving” aldus Tymen Colijn SP raadslid. De inzet van dit college om iedereen mee te laten doen krijgt door het ontslag van deze I-D ers wel een wrange smaak “Het streven was altijd om na twee jaren de I-D baan om te zetten naar regulier werk. Wij weten dat sommigen al tien jaar als I-D er aan het werk is. De SP wil hier normale gewone banen van maken. Er wordt veel geld uitgegeven voor grote projecten en promotie van de internationale stad. Wij kiezen voor investeren in mensen en de waarden van de I-D banen”

Tijdens de bespreking werd duidelijk dat de motie weggestemd zou worden. De SP en de Haagse Stadspartij hebben dan ook besloten de motie aan te houden. Dit betekent dat hij tijdens een latere raadsvergadering opnieuw ingediend kan worden. Een motie van de college partijen, met de PvdA voorop, werd wel met algemene stemmen aangenomen. Helaas bestaat die uit veel woorden en geen garanties voor de banen.