'Mooi weer spelen met meer geld voor ateliers'

28 juli 2008

'Mooi weer spelen met meer geld voor ateliers'

Nadat PvdA, VVD en GroenLinks definitief besloten hadden de “Illusie” en “Prinsegracht 8” te sluiten, zonder voor de kunstenaars en bewoners redelijke alternatieven aan te bieden, komt Klijnsma, wethouder Cultuur, met een 2 miljoenen plan voor ateliers. SP raadslid Hiek van Driel: “Eerst gooit deze wethouder miljoenen aan kunst, woongenot en geld weg, daarna gebruiken we belasting geld van Hagenaars om iets nieuws op te bouwen. Ik had liever gezien dat de “Illusie” en “Prinsegracht 8” behouden bleven”.

prinsengracht 8
Prinsengracht 8

Onder het mom van ‘Ruimte voor Kunst’ wil PvdA wethouder Klijnsma een nieuwe stichting voor werkruimte voor kunstenaars in het leven roepen. Dit natuurlijk gepaard gaande met een projectorganisatie. Van Driel: “Wat gratis en van onderop ontstaat door mensen zelf, is afgebroken. Nu wordt van bovenaf een bureaucratische laag geschapen, omdat we in Den Haag tekorten hebben aan ateliers en ruimte voor muziekmakers. Klijnsma is stom bezig. Juist P8 en de Illusie boden ruimten aan ateliers, muziekmakers, uitvoeringen en exposities. Eerst veroorzaakt zij deze tekorten. En dan mooi weer spelen met zogenaamd meer geld voor ateliers”

De Illusie

De Illusie.
Vlak voor het zomer reces werd definitief duidelijk dat de “Illusie” op houdt te bestaan. De 18-jarige broedplaats op de hoek van de Casuariestraat en de Schouwburgstraat is er in 2009 niet meer. De ongeveer 25 bewoners, 10 atelier ruimten, de expositieruimten en de podia voor o.a. muziekuitingen weten niet waar ze terecht kunnen. Er is nog geen alternatief geboden.

Wel wordt 3,4 miljoen euro besteed aan dit gebouw om het klaar te maken voor een soort van dependance van de Leidse universiteit.

Prinsegracht 8.
Ook wel P8 genoemd, is deze zomer al verdwenen. De ruime meerderheid van de raad wilde dit gebouw behouden voor een culturele instelling. Direct gelegen aan de pophotspot ‘Grote Markt’ was het een ideale ruimte geweest om te behouden als culturele instelling. De SP is het eens dat Prinsegracht 8 aan een renovatie toe is, daarna is dit pand prima geschikt als broedplaats. Centraal gelegen zou het veel publiek kunnen trekken.

Maar nee, de college partijen, PvdA, VVD en GroenLinks dus, kiezen ervoor om P8 na de opknapbeurt te verhuren aan het nationale Rode Kruis. Deze organisatie, met een eigen vermogen van 100 miljoen euro, krijgt nota bene ook nog 750.000 euro aan huursubsidie van de gemeente. Gekker moet het toch niet worden volgens de SP in Den Haag.