Niet op de man spelen over Suriname

14 juli 2008

Niet op de man spelen over Suriname

Zoals bekend heeft bijna 10% van onze Haagse burgers haar/zijn roots liggen in Suriname. Een wethouder van Surinaamse afkomst is ons dus gewoon. Inhoudelijk volgt de SP alle wethouders positief kritisch, maar op de man spelen, daar doen wij niet aan mee. De SP neemt dan ook afstand van de aantijgingen richting wethouder Baldewsingh naar aanleiding van zijn werkbezoek aan Suriname. Hij heeft zijn beloftes aan Suriname geheel volgens de afspraken met de gemeenteraad gedaan. Als geboren Surinamer zal hij het met zijn Caribische touch verteld hebben, vol enthousiasme.

De SP heeft zich behoorlijk geërgerd tijdens de raadsvergadering van 10 juli 2008 over de aantijgingen richting PvdA wethouder Rabin Satnarainsing Baldewsingh. Raadslid van Driel: “Ik ben al twee jaar zeer kritisch over het beleid van deze wethouder, maar de kritiek alsof Baldewsingh Haags gemeenschapsgeld rondstrooit in Suriname, is niet waar. Den Haag heeft al jarenlang een samenwerkingsverband met Suriname. Waarom het CDA daar nu opeens zo’n ophef over maakt, begrijp ik niet. Tijdens het vorige college verscheepte Den Haag ook tweede hands computers en bankjes naar Paramaribo. Verantwoordelijk wethouder ICT en Leefbaarheid was toen van het CDA, genaamd Stolte. Niets nieuws onder de zon dus.”

De SP vindt het terecht dat Den Haag een samenwerkingsovereenkomst heeft met Suriname. Niet alleen omdat veel burgers van Surinaamse afkomst zijn, maar ook vanwege de geschiedenis die Nederland heeft met Suriname. Hiek van Driel: “Eigenlijk schaam ik me, dat we alleen tweede hands spullen sturen. Nederland, en dus ook Den Haag, is rijk geworden mede doordat Suriname eeuwenlang een kolonie was. Van mij mogen wij wel eens nieuwe spullen sturen.”

Ook het gedrag van de PvdA heeft de SP verbaasd. Totaal geen steun van deze fractie tijdens het debat over Baldewsingh. GroenLinks, de Haagse Stadspartij en de SP daar moest hij het mee doen. Via de krant valt fractievoorzitter Bolle haar eigen wethouder aan over zijn beleid met betrekking tot integratie. In de raadsvergaderingen hoor je de PvdA hier amper over. De kritische geluiden van de SP, soms ondersteunt door de VVD, op het programma burgerschap hebben tot op heden geen steun gehad van de grootste raadsfractie. Opvallend was dat het kritische artikel van Bolle in de krant stond op de ochtend dat de VVD haar nieuwe integratie nota uitbracht. Nota bene op 1 juli 2008, op de dag af 145 jaar na de afschaffing van de slavernij. Overigens heeft de raad hierna niets meer vernomen van de PvdA op het gebied van integratie.