Een ton naar commercieel Idols programma!

1 augustus 2008

Een ton naar commercieel Idols programma!

De SP vindt het belachelijk dat Den Haag 100.000 euro sponsort aan het commerciële RTL programma Rock Nation. De opstand van Haagse muzikanten is volkomen terecht. Via de "Idols-methode" wordt een nieuwe band
gemaakt. Raadslid Van Driel: "Het is maar de vraag of op zo'n manier een band kan ontstaan. Nog los van het feit dat we gemeenschapsgeld aan miljoenen bedrijven, zoals Eyeworks van Reinout Oerlemans subsidiëren. Die man is volgens mij al schatrijk".

Het programma, dat zich afspeelt in Den Haag, zou volgens het college passen bij de citymarketingstrategie. De SP vindt dat geen reden om de commerciële bedrijven RTL, Eyeworks en AT Productions te sponsoren.

Ook vraagt de SP zich af waar dit geld precies vandaan komt. Er zijn geluiden dat een deel van het geld uit het potje voor cultuur komt. "Dit is naar onze mening geen culturele aangelegenheid, maar een commerciële, de gemeente zou zich hier niet mee moeten bemoeien, op wat voor manier dan ook." aldus van Driel. "Er zijn genoeg talentvolle muzikanten in Den Haag die onze steun veel harder verdienen. Waarom wordt dit geld niet daaraan besteed?"

Nota bene vertelt Dennis Weening op serieuze toon, in Den Haag Centraal van 01-08-2008; "De band moet de volgende Kane of Di-rect worden en dat kan natuurlijk niet met een lullig schoolbandje." De SP weet niet beter dan dat Di-rect ooit begonnen is in de kleinere zaaltjes van Den Haag voor een publiek dat voornamelijk bestond uit hun klasgenoten. 'Lullige' schoolbandjes kunnen dus wel degelijk uitgroeien tot een van de bekendste bands van Nederland.