SP: Klijnsma laat Den Haag vallen als een baksteen

19 november 2008

SP: Klijnsma laat Den Haag vallen als een baksteen

Geïrriteerd door roekeloosheid van de PvdA

De SP fractie in de Haagse gemeenteraad reageert geïrriteerd door het voorgenomen vertrek van Klijnsma. De roep van Wouter Bos en haar eigen politieke carrière telt voor haar blijkbaar zwaarder dan gedane beloften aan bijna 27.000 stemmers. Het was pas in 2006 dat Klijnsma met grote woorden, grootse plannen aan de stad voorhield. De stad nu achterlaten tijdens een kredietcrisis en met veel onduidelijkheid rond haar opvolging is roekeloos en uitermate onverstandig. Met name de onduidelijkheid rond de opvolging ten tijde van een kredietcrisis, zit fractievoorzitter Ingrid Gyömörei hoog.

“Hoe serieus nemen minister Bos en aankomend staatsecretaris Klijnsma de kredietcrisis door juist nu de wethouder financiën weg te halen uit een van de vier grote steden? Er staan een aantal zeer grote bouwplannen op stapel; waaronder Binckhorst, Scheveningen, Kijkduin, Erasmuszone. Allemaal met enorme financiële te korten en grote onduidelijkheid van investeerders. Ook is er veel onduidelijkheid rond gedane beloften in de kunstsector. Steeds meer fondsen geven aan minder geld te kunnen geven aan kunstinstellingen. De situatie rond het tweede Koorenhuis is niet opgelost en over het tweede Kunstanker ’Pierrot’ zijn ook nog vele vragen. Het lijkt wel of Klijnsma alles uit haar handen laat vallen.”

“Minister Bos zegt alle zeilen bij te moeten zetten om een kredietcrisis te beteugelen, maar vergeet nu de consequenties voor een grote stad als Den Haag. Eigen politieke profilering gaat blijkbaar boven weloverwogen keuzes bij de PvdA. Op 31 oktober belde Bos op hoge poten met Pauw en Witteman. Hij was getipt door Jetta. Een ruzie tussen Nederlandse overheden, live op tv, was het gevolg. Daarnaast viel Klijnsma, Bos maar al te gemakkelijk bij om zich bij het Rijk aan te sluiten in een poging om de € 10 miljoen terug te halen uit IJsland. Hierbij liet zij, als enige, samen met Groningen, de lagere overheden in de steek. Was op dat moment voor Bos duidelijk dat Klijnsma naar het Kabinet mocht?

Nu laat zij de bewoners van Den Haag en haar coalitiegenoten in de steek. Geruchten gaan dat de PvdA boven alles kiest voor een vrouw als haar opvolger. De naam van Marieke Bolle zingt door de gangen van het stadhuis. De vrouw die als fractievoorzitter van de grootste partij op hoge toon het bestaan van een kredietcrisis ontkende. Een dag later dreigde het faillissement van Fortis. “PvdA kiest blijkbaar liever voor een vrouw dan iemand met financiële voeling. Dit voelt niet goed, het is uitermate slecht voor de stad, juist dit moment te kiezen om te gaan” aldus Gyömörei