SP zorgt voor extra aandacht voor lawaai

19 januari 2009

SP zorgt voor extra aandacht voor lawaai

Bij de raadsbehandeling van het Actieplan Omgevingslawaai Den Haag 2008-2013 is door de SP gezorgd voor extra aandacht voor de gevolgen van het plan voor de Hagenaar.

Geluid raakt ons (bijna) allemaal. Voor de een is geluid geluid en voor de ander kan datzelfde geluid lawaai zijn. En lawaai kan bijzonder ergerlijk zijn. Lawaai in Den Haag is iets waar iedere inwoner wel eens mee te maken heeft, het geluid van een voorbijrijdende piepende tram, de herrie van verkeer of bedrijven, je kunt er behoorlijk last van hebben. Ook is al bekend dat bij last van lawaai serieuze gezondheidsproblemen kunnen optreden, zoals stress en hoge bloeddruk. Er wordt nog volop onderzoek gedaan naar alle verschillende gezondheidsklachten. Lawaai doet er dus toe. Vandaar dat het de SP-fractie verbaasde dat er maar zo weinig reacties (1!) vanuit de stad waren gekomen op het Lawaai-Actieplan. Maar, als je mensen op straat spreekt of als je de krant met enige regelmaat leest, zie je dat lawaai wel degelijk van groot belang is en het mensen ook echt bezig houdt.

Daarom heeft de SP er bij de wethouder op aangedrongen om een plan te maken waarin de Hagenaar van de gevolgen van het gemeentelijke Lawaai-Actieplan op de hoogte worden gesteld. De wethouder van Verkeer & Vervoer hoefde dit keer niet lang na te denken en heeft de plannen van de SP meteen overgenomen.