Kredietcrisis kan ook kansen bieden: “Oplossingen door Haags college creatief en aardige start”

18 februari 2009

De Haagse SP fractie heeft met interesse kennis genomen van het raadsvoorstel gevolgen recessie voor Den Haag.
“We moeten vooral niet denken dat we als gemeente Den Haag de kredietcrisis in ons eentje kunnen oplossen. Veel van de gedane voorstellen zijn een creatieve aanvulling op verdere maatregelen die hopelijk door het Kabinet genomen zullen gaan worden. Het is een aardig begin” aldus fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.
Het is goed om investeringen in het opknappen van riolering en vernieuwing van openbare verlichting naar voren te trekken. Ook het opknappen van kleedkamers van clubgebouwen en sportverenigingen is een door de SP lang gekoesterde wens. Pikant detail bij het opknappen van de clubgebouwen is ‘het potje’ waar het uitgekomen is. De € 3 miljoen is gevonden binnen het potje (permanente) beachstadion. Door het aannemen van een SP amendement bleek een dergelijk permanent stadion ongewenst.

Bij het bevorderen van het glasvezelnetwerk ziet de SP graag dat ook een ander voorstel van haar wordt meegenomen: het aanbieden van een internet- abonnement aan alle minima. Toch spreekt Gyömörei ook van gemiste kansen: “de oplossingen in het kader van werkgelegenheid, werk en inkomen zijn echt te mager. Met een mobiliteitscentrum instellen ben je er nog niet. Herstel de functies van de wegbezuinigde ID-banen en zet extra in op de problemen bij de Wmo. Hiermee wordt eerdere kapitaalvernietiging hersteld en doe je de juiste investeringen in het cement van de samenleving. Het mes snijdt dan aan twee kanten”.

Ook verwacht de SP meer inzet als het gaat om de schuldhulpverlening in armoedebestrijding. Juist in rijke tijden – en laten we gerust stellen dat we het toen rijk hadden – had meer geïnvesteerd moeten worden in minima en aan de meest kwetsbaren aan de onderkant van de samenleving. Het was goed geweest als hier meer vlees op de botten was gekweekt. Dit college heeft destijds gekozen dit niet te doen. Met als gevolg dat juist nu de meest kwetsbaren als eerste financieel door het ijs zakken. In onzekere tijden zullen we er extra voor moeten zorgen dat iedereen kan meedoen. Dat vraagt vooral om forse investeringen in menselijk kapitaal en in woon- en leefomgeving. De SP heeft meer ideeën over economische stimuleringsmaatregelen: maak vaart met het optimaliseren van de bestemmingsplannen, stop met het aannemen van externe bureaus. Zorg dat je de kennis in huis ontwikkelt, dat is ook goed op de lange termijn. De grootste en snelste besparing is zonder bezuiniging te realiseren: stop met de toenemende juridisering bij de gemeente.

Blij is de SP met de vuist die het college maakt tegen de kabinetsplannen om jongeren tot 27 jaar geen uitkering meer te geven. De SP spreekt de hoop uit, dat het college de kredietcrisis aangrijpt om nieuwe kansen te creëren en nieuwe ideeën te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door een oproep te doen de maatregelen rond het € 500 miljoen vennootschapsbelasting bij corporaties terug te draaien. Haagse corporaties kunnen hun geld uitstekend zelf in de wijken investeren. Meebetalen aan blunders van anderen, zoals de SS Rotterdam of aan topsalarissen bij directies, is er dan niet meer bij!