SP Delft en SP Den Haag vragen aandacht voor de Regiotaxi

10 februari 2009

SP Delft en SP Den Haag vragen aandacht voor de Regiotaxi

Aanstaande woensdag 11 februari organiseert de SP Delft de bijeenkomst “RegioTaxi, hoe nu verder?”. Ook de SP Den Haag maakt zich zorgen over de toekomst van de Regiotaxi. Op 3 februari stelde zij schriftelijke vragen naar aanleiding van het nieuws dat het stadsgewest Haaglanden van plan is een miljoen euro te besparen op de Regiotaxi. De Haagse SP-fractie vindt de voorgenomen bezuiniging onwenselijk aangezien de dienstverlening van de Regiotaxi de afgelopen jaren te wensen overliet. Ook stelt zij dat de voorgenomen bezuiniging geen invloed mag hebben op de kwaliteit en omvang van de dienstverlening van de Regiotaxi.

Sinds er in 2006 een nieuwe vervoerder werd aangesteld ging het bergafwaarts met de RegioTaxi. Mensen werden te laat of helemaal niet opgehaald, wat voor velen ernstige gevolgen had. Ook na de overname van de dienst door Connexxion bleef een aanzienlijk deel van de problemen bestaan.
Op de Regiotaxi-avond wil de SP Delft samen met gedupeerden, chauffeurs, zorgorganisaties en politici aandacht besteden aan de verbetering van het RegioTaxi vervoer. Verschillende sprekers, waaronder SP Tweede Kamerlid Emile Roemer, zullen ingaan op het onderwerp en de Delftse SP-fractie zal haar ideeën voor een nieuw systeem presenteren. De bijeenkomst “RegioTaxi, hoe nu verder?” vindt plaats in De Congregatie aan de Brabantse Turfmarkt 9 en begint om 19:00. Vanaf 18:30 is de zaal open.

Vragen SP raadslid Tymen Colijn n.a.v. artikel 'Stadsgewest wil miljoen besparen op de Regiotaxi':

Bezuinigingen Haaglanden op Regiotaxi

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

In het artikel 'Stadsgewest wil miljoen besparen op de Regiotaxi' in het Algemeen Dagblad van 31 januari 2009 staat vermeld dat het stadsgewest Haaglanden van plan is een miljoen euro te besparen op de Regiotaxi. Mensen die de regiotaxi niet per se nodig hebben mogen in de toekomst minder gebruik maken van de Regiotaxi. De gemeenten zouden volgens het stadsgewest Haaglanden een deel van de besparing van het stadsgewest zelf moeten bekostigen.

Onder verwijzing naar artikel 38 van het Reglement van Orde heeft de fractie SP de volgende vragen:

1. Is het college van plan de bezuiniging van het stadsgewest op de Regiotaxi zelf te bekostigen, zoals het stadsgewest Haaglanden adviseert? Zo ja, uit welk budget? Zo nee, waarom niet?

In het artikel van 31 januari staat dat de gemeenten Delft en Zoetermeer zich zorgen maken over de voorgenomen bezuiniging. De gemeenten benadrukken dat de budgetten die zij beschikbaar hebben voor de extra financiering van de Regiotaxi nu al sterk onder druk staan.

2. Deelt het college de zorgen van de gemeenten Delft en Zoetermeer? Zo nee, waarom niet?

3. Is het college voornemens om – net als de gemeenten Delft en Zoetermeer – het stadsgewest Haaglanden schriftelijk haar mening over de voorgenomen bezuiniging toe te sturen? Zo ja, wat zal de inhoud zijn van deze brief? Zo nee, waarom niet?

De voorgenomen bezuiniging beslaat volgens het Algemeen Dagblad ruim een kwart van het huidige budget. De woordvoerder van Haaglanden stelt echter dat het mogelijk is dat de financiering nog veel rigoureuzer op de schop gaat.

4. Bent u het met de SP eens dat de voorgenomen bezuiniging geen invloed mag hebben op de kwaliteit en omvang van de dienstverlening van de Regiotaxi? (met andere woorden: de cliënten mogen niet de dupe worden). Zo ja, hoe gaat het college erop toezien dat de kwaliteit en omvang van de dienstverlening niet achteruit gaat door de voorgenomen bezuiniging? Zo nee, waarom niet?

5. Bent u het met de SP eens dat de voorgenomen bezuiniging onwenselijk is, aangezien de dienstverlening van de Regiotaxi de afgelopen jaren te wensen over liet (denk bijvoorbeeld aan het grote aantal klachten over voormalig uitvoerder BTR)? Zo nee, waarom niet?

Tymen Colijn
SP