Openbaar debat over verkoop Eneco

23 maart 2009

Openbaar debat over verkoop Eneco

De SP organiseert op maandag 30 maart een openbare debatavond over de mogelijke verkoop van Eneco. Op de avond zullen onder andere Eneco-directeur Jeroen de Haas en SP-Kamerlid Paulus Jansen aanwezig zijn. De debatavond vindt plaats in Theater Concordia, Hoge Zand 42 in Den Haag en begint om 20:00 uur.

ze zijn nuts!

De Haas en Jansen zullen debatteren met André Jurjus (Vereniging Marktwerking Energie) over de vraag of de publieke energiebedrijven in overheidshanden moeten blijven of juist moeten worden verkocht. Daarnaast discussiëren Ingrid Gyömörei (Fractievoorzitter van de SP in Den Haag) en Koen Baart (Raadslid voor de PvdA in Den Haag) over de positie die de gemeente Den Haag hierin moet innemen. RTV West-journaliste Elles de Bruin zal de debatten leiden.

Nu energiebedrijven Essent en Nuon verkocht dreigen te worden, is ook de situatie van Eneco actueel. Eneco is eigendom van gemeenten in Zuid-Holland. Den Haag, Rotterdam en Dordrecht zijn grootaandeelhouder van het bedrijf. De gemeenteraden van Dordrecht en Rotterdam hebben aangegeven Eneco niet te willen verkopen. Het gemeentebestuur van Den Haag heeft hier echter nog geen besluit over genomen. De SP is tegen de verkoop van de publieke energiebedrijven en voert al enkele maanden actie tegen de mogelijke verkoop van Essent en Nuon.