SP in actie tegen verkoop Eneco

17 maart 2009

SP in actie tegen verkoop Eneco

De SP in Den Haag gaat actie voeren tegen de verkoop van energiebedrijf Eneco. Volgens raadslid Willemijne Moes is Eneco na Essent en Nuon het derde publieke energiebedrijf dat geprivatiseerd dreigt te worden. “Dit is een heel slecht plan. Ons gas en licht is een nutsvoorziening. Dit moeten we niet aan de markt over laten. Als aandeelhouder van Eneco kan de gemeente Den Haag zorgen voor een betaalbare, betrouwbare en duurzame energievoorziening voor de Hagenezen.”

Eneco onderzoekt op dit moment op verzoek van de aandeelhoudende gemeenten een eventuele verkoop. Inmiddels hebben de gemeenteraden van Rotterdam, Dordrecht en Gorinchem echter aangegeven helemaal niets in te zien in verkoop van het bedrijf. Moes: “Vanuit Den Haag blijft het echter muisstil. Ik wil dat het college snel aan de raad laat weten dat zij ook niets zien in een verkoop van ons energiebedrijf. Als Den Haag ook tegen verkoop is, is Eneco gered.”

De SP start de campagne op ludieke wijze op donderdag 19 maart om 19:30 bij het Haagse Stadhuis. Daarna zullen SP-ers handtekeningen tegen de verkoop ophalen in de binnenstad.