Buurten in het Valkenboskwartier met SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen

23 april 2009

Buurten in het Valkenboskwartier met SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen

Het was mooi ‘buurtweer’, en dus gingen een 10-tal SP-leden op pad in de buurt rond de Mient en de Valkenboskade, om de ZO-krant uit te delen en te peilen hoe prettig het er wonen is. Deze buurt kan men omschrijven als een ‘gemengde buurt’: diverse bevolkingsgroepen, welgesteld en minder welgesteld, leven in ‘rustige harmonie’ naast elkaar. Er is niet echt sprake van veel betrokkenheid bij de buren, waardoor de sociale controle op een laag pitje staat, wat een bekend fenomeen is in de grote stad.

Over het algemeen wordt de buurt ‘Mient-Valkenboskade’ omschreven als ‘prettig om te wonen’, waarbij de kanttekening moet worden gemaakt dat voor bewoners met kinderen, in de leeftijdscategorie tussen 5 en 12 jaar, het iets anders ligt. Er is namelijk angst voor de onveilige verkeerssituatie in de, op het oog, rustige zijstraten; bepaalde automobilisten houden zich namelijk niet aan het éénrichtingsverkeer en gaan met grote snelheid tegen de richting in om een stuk ‘af te snijden’.

Rudolf met de ZO-krant
Ook de kleinste van het gezin is blij met de ZO-krant!

Daarnaast noemden bewoners meerdere punten die beter konden en waarvoor ze vaak ook al zelf een oplossing hadden verzonnen. Bij het buurten bleek de buurt ‘Mient-Valkenboskade’ een ‘fijne volksbuurt’ te zijn, maar om dat zo te houden is het raadzaam om de klachten serieus te nemen, en er ook wat aan te doen. De SP zal de uitkomst van dit mini buurtonderzoek bespreken en kijken waar er samen met bewoners gewerkt kan worden aan verbeteringen.

Buurten in Valkenbos
In de zon praten we met een buurtbewoner

Het moet gezegd: het was heerlijk om bij Truus, buurtbewoner en SP-lid, erg gastvrij ontvangen te worden met lekkere versnaperingen na de gedane ‘buurt-activiteiten’.

Meer informatie over deze buurt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Valkenboskwartier