SP wil stop op automatische dubbele nationaliteit bij geboorteaangifte

2 april 2009

SP wil stop op automatische dubbele nationaliteit bij geboorteaangifte

SP gemeenteraadslid Hiek van Driel heeft er genoeg van. Kinderen geboren in Den Haag
horen bij geboorteaangifte alleen de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen. Elke actieve handeling van een gemeenteambtenaar om de ouders onder druk te zetten hun kind bij een consulaat te melden, of zelfs de gegevens zelf door te geven zijn volgens de SP uit de boze. Het automatisch vermelden van een tweede nationaliteit bij de Haagse basisadministratie moet stoppen. Het is aan ouders zelf de keuze te maken. Uitvoering van dergelijke wetten van andere landen op kosten van de Haagse belastingbetaler kan niet meer.

Van Driel: “In Tilburg zijn gemeenteambtenaren zelfs actief kinderen aan het opsporen waarvan de moeder een Marokkaanse nationaliteit heeft, omdat de wet in Marokko veranderd is. In Amsterdam geven ze informatie door aan het Turkse consulaat. Te zot voor woorden. Ik hoop dat Den Haag dit niet doet. En als we dit wel doen dan moet dit onmiddellijk stoppen”.

Maar ook de gebruikte namenlijsten is de SP al jaren een doorn in het oog. De Haagse SP fractie heeft hier in maart 2005 al kritische vragen over gesteld. Van Driel: “Ouders bepalen zelf frank en vrij hoe ze hun kind noemen. De Marokkaanse of Turkse overheid heeft daar niets mee maken. Rotterdam stopt met de namenlijsten, Den Haag moet dit ook doen”.