Verkoop Eneco: Baart (PvdA) wil uitstel tot na verkiezingen

1 april 2009

Verkoop Eneco: Baart (PvdA) wil uitstel tot na verkiezingen

Enkele tientallen geïnteresseerden waren maandag aanwezig bij het door de SP georganiseerde debat over de verkoop van Eneco. PvdA-raadslid Koen Baart benadrukte dat een besluit over de verkoop van Eneco wat hem betreft wordt uitgesteld tot na de verkiezingen. "Laat de kiezer er dan maar een uitspraak over doen."

Ingrid Gyömörei en Koen Baart in debat over de eventuele verkoop van de Haagse Eneco-aandelen

Baart debatteerde tijdens de openbare debatavond met SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei. Beiden waren het redelijk eens over de voordelen die het heeft om Eneco te behouden als publiek energiebedrijf. Baart gaf echter aan dat de PvdA samen met de VVD in de coalitie zit en dat de VVD voorstander is van verkoop van Eneco.

SP-Kamerlid Paulus Jansen kruiste de degens met Marc Kombrink (Eneco) en André Jurjus (Nederlandse Vereniging voor Marktwerking in Energie). Kombrink gaf aan dat verkoop voor Eneco geen doel op zich is, maar dat de aandeelhouders hier besluiten over moeten nemen.

Jurjus en Kombrink
André Jurjus en Marc Kombrink worden geïnterviewd door Elles de Bruin van RTV West

Jansen en Jurjus waren het oneens over de gevolgen van de marktwerking in de energiesector. Volgens Jurjus zijn de energiebedrijven efficiënter gaan werken. Jansen vond echter dat de consument er vooral minder op was geworden. "De prijzen zijn flink omhoog gegaan en de energiegebruiker moet maar weer afwachten door welk energiebedrijf hij nu weer getild wordt."

Paulus Jansen
SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen