Bureaucratie en gebrek aan creativiteit: dodelijk voor feestelijke verkiezingen

14 mei 2009

Bureaucratie en gebrek aan creativiteit: dodelijk voor feestelijke verkiezingen

Op 12 mei kwam de beantwoording van de spoedvragen over de plaatsing van verkiezingsborden die al op 9 april zijn gesteld. Teleurstellend: niet alleen de lange tijd die genomen is voor beantwoording, maar vooral de inhoud.

Den Haag plaatst haar borden laat, omdat zij wil wachten op de definitieve nummering van de lijsten. U weet wel: dat is het nummer dat een partij krijgt. Zo hebben wij bijvoorbeeld ooit nummer 8 gehad bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. De beantwoorders gaan er blijkbaar vanuit dat men niet een naam maar slechts een nummer kan onthouden. Politiek zal dan volgens velen niet zo leven, maar hier worden kiezers ernstig tekort gedaan!

De borden worden volgens de beantwoording geplaatst ‘in haar formele rol van de gemeente aan de kiezer te doen van deelname aan verkiezingen’. De promotionele overwegingen laat deze gemeente maar al te graag aan de politieke groeperingen, aldus de antwoorden. Kortom: de gemeente doet zuchtend haar plicht en laat het feestje aan de SP over. Niets mis mee, lijkt me.

‘Uit het oogpunt van gelijke behandeling moeten alle deelnemende partijen vanaf dezelfde datum hun posters kunnen plakken’ en ‘De ervaring leert wel dat, bij eerdere plaatsing veel wild wordt geplakt’. Met het wild plakken doelt de gemeente blijkbaar op de posters van feesten en concerten. Frans Bauer ‘deed in 2007 mee met de verkiezingen’. Ik vind de angst voor wildplakken een onzinnig argument. Laat het aan partijen zelf over of en wanneer zij willen plakken. En plaats die borden ruimschoots op tijd. En zo’n Frans Bauer, daar plakken we eventueel wel omheen. Wat de SP betreft is er niets mis met een campagne die zes of acht weken duurt.

Als reden voor de late beantwoording geeft het College aan dat zij wilden wachten op de aan het kiesnummer gekoppelde beroepstermijn (u weet wel, dat nummer). Als dat het antwoord is dan was dat al ver voor 9 april, de dag dat ik vragen stelde, bekend. Maar leg mij maar eens uit waarom dat niet binnen twee weken opgeschreven kon worden? Bureaucratie en gebrek aan creativiteit: dodelijk voor feestelijke verkiezingen.

Ingrid Gyömörei