Missers rond Meimaand Europamaand: niets voor gewone Hagenaar, wel dependance van een dependance

8 mei 2009

Op zaterdag 24 mei bestaat de Europese beweging 60 jaar. Met de Europese verkiezingen van 4 juni in het verschiet het moment om als internationale stad van vrede en veiligheid eens flink uit te pakken. Uitgepakt wordt er, alleen niet voor de ‘gewone’ Hagenaar.

In het stadhuis zijn vele activiteiten voor ambtenaren, van workshops tot masterclasses. De Masterclass ‘Aanbestedingsrecht’ is zelfs niet eens toegankelijk voor alle ambtenaren. Deze kan alleen gevolgd worden wanneer je wordt uitgenodigd door bureau juridische zaken. Reden voor Ingrid Gyömörei (SP) om schriftelijke vragen te stellen. “Ik ben benieuwd wat er in het kader van Europa in de stad voor mensen georganiseerd wordt. Iedereen klaagt altijd steen en been over de opkomst bij de verkiezingen. Dit was een mooi moment geweest voor een laagdrempelig feest met inhoud voor alle Hagenaars. Wat er in het stadhuis gebeurt is allemaal weinig transparant. Dat wordt hiermee nog maar eens bevestigd, een gemiste kans”.

Ook het feit dat er masterclasses over aanbestedingsrecht gegeven worden op uitnodiging verbaast Gyömörei. “Als stad wil je toch dat ook je raadsleden en wethouders het beste zijn geïnformeerd wanneer het gaat over aanbestedingen. Ik stel voor dat deze masterclass en die over ‘kredietcrisis en de EU-dimensie voor Haagse ambtenaren’ ook aan de raadsleden wordt gegeven”. Dit college is er goed in om onder de vlag van Europa onduidelijk geld investeren. Volgende week wordt het ‘Europa Direct Centrum’ in het Atrium van het stadhuis geopend. Beetje overbodig: al jaren huisvest het Europees Parlement Bureau Nederland aan de Korte Vijverberg (tegenover het torentje). De SP is benieuwd of er hierbij sprake is van een dependance van een dependance van Europa