Gyömörei: 'Raadslid wordt prima gecompenseerd voor raadsvergaderingen'

3 juni 2009

Gyömörei: 'Raadslid wordt prima gecompenseerd voor raadsvergaderingen'

"VVD'er Ibo Gülsen geeft precies het verkeerde signaal af. Daarnaast is zijn verhaal in de Telegraaf van woensdag niet volledig en te persoonlijk gekleurd." Dit zegt SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei. Gülsen vindt dat de raadsvergaderingen te vroeg beginnen. Volgens hem wordt het daardoor lastiger om 'hardwerkende Hagenaars' te interesseren voor het raadslidmaatschap.

Ingrid GyömöreiVolgens Gyömörei is het voor alle werkende volksvertegenwoordigers in Nederland mogelijk om een bepaald aantal dagen vrijstelling vragen. "In het Haagse geval houdt dat bijvoorbeeld in dat raadsleden voor twee volle dagen vrijgesteld worden van hun reguliere werkzaamheden. Werkgevers zijn verplicht daaraan mee te werken en raadsleden krijgen ter compensatie van de verloren werkdagen een keurige vergoeding."

“Ibo moet niet zo zielig piepen. Natuurlijk is de combinatie zorgtaken, werk, raadswerk en een eventuele carrière een pittige combinatie. Maar daar is van alles voor bij de wet geregeld," aldus "De raad kiest er democratisch voor om vroeg te vergaderen. En democratie kost tijd. Er wordt door de raad ook zeker in oplossingen gedacht; er wordt in dit soort gevallen meestal pas na de avondschorsing gestemd, zodat iedereen dan aanwezig kan zijn. Bij stemmingen aanwezig zijn is heel belangrijk: dan gaat het om het vinden van meerderheden."

Volgens Gyömörei is de stelling dat er twintig hardwerkende raadsleden zijn niet juist. "Ik tel er snel bijna dertig. De overgrote meerderheid van de raad combineert dus raadswerk met een baan. Het diskwalificeert daarnaast ook de andere raadsleden. Een aantal raadsleden heeft hun werkend leven erop zitten en is met (vervroegd) pensioen. Zij dienen extra jaren voor de Haagse samenleving. Persoonlijk ken ik veel raadsleden die vreselijk hard werken in mantelzorgtaken of vrijwilligerswerk. Ook voor hen kan vroeg vergaderen weleens schipperen zijn. Opvallend genoeg hoor je hen zelden klagen, en al helemaal niet in de krant.”