Wethouder buigt na aanhoudende druk raad

12 juni 2009

Wethouder buigt na aanhoudende druk raad

Wethouder Kool (PvdA) bleef inzake zijn gedane uitlatingen over 'crapuul' Hagenaars in het blad Bedrijventerrein steeds maar in een zelfgekozen luwte. Wanneer een wethouder in een artikel Hagenaars die inspreken wegzet als gepeupel en gespuis, is dit aanleiding voor de SP om een interpellatiedebat aan te vragen. Na een eerste termijn drong fractievoorzitter Ingrid Gyömörei er bij de wethouder op aan ruiterlijk zijn excuses te maken. Ondanks de ruim geboden mogelijkheid dit te doen, bleef de wethouder zich verschuilen achter teksten als bedoelingen, strekkingen en wat hem beroerde. Excuses bleven echter uit.

Ingrid GyömöreiOnverstandig genoeg liet de wethouder het aankomen op het indienen van een SP motie, waarin de raadsleden werden opgeroepen afstand te nemen van kwalificaties als ‘crapuul’ en aan te dringen op excuses van de wethouder. Na een stevig debat met vrijwel alle fracties in de raad en na een forse schorsing aangevraagd door wethouder Norder (!) kwamen dan eindelijk langverwachte woorden. Namens Kool en het volledige college ‘onvoorwaardelijke excuses aan alle Hagenaars of personen die hij anderszins gekwetst zou hebben’. Ook stelde Kool dat ‘het niet verstandig is geweest’ en dat ‘hij daar beter over na had moeten denken’.

Gyömörei stelde dat na het debat twee dingen duidelijk zijn geworden:
- dat de raad ertoe doet;
- dat het belangrijk is om duidelijke taal te spreken.

Afsluitend aanvaardde zij namens de bewoners van Den Haag de excuses.