Geniaal plan kinderachtig behandeld

24 juli 2009

Geniaal plan kinderachtig behandeld

‘Bouwtechnici krijgen kans op nieuwe baan’ kopt een artikel in VNG ‘de ondernemer’. De economische crisis kost veel werknemers in de bouw hun baan, zij zijn ideale kandidaten voor omscholing voor een baan bij de afdeling Bouw en Woningtoezicht en Ruimtelijke Ordening bij de gemeente. Gemeenten hebben een groot tekort aan dit soort mensen én het helpt gekwalificeerd bouwpersoneel weer aan het werk. De gemeente Den Haag heeft volgens het blad al een dergelijk traject succesvol opgezet. Daar zijn al tien mensen aangetrokken die worden omgeschoold.

Ik moest ineens denken aan mijn spreektekst tijdens de bespreking van de maatregelen in het kader van de kredietcrisis. De SP stelde toen ‘Wij willen dat mensen uit de bouwwereld worden aangenomen. Die worden, met expertise en al, op straat gezet. De gemeente moet die met gezwinde spoed aannemen voor een of twee jaar. Zij kunnen dan hun kennis overdragen aan de DSO-ambtenaren. Dat is een investering om aan broodnodige kennis te komen. Wij willen ook de inhuur van externen stoppen’.

Om vervolgens in juni 2009 tijdens de bespreking van de voorjaarsnota een motie met exact dezelfde strekking in te dienen. De motie, werd toen weggezet door het College (PvdA, VVD en Groenlinks) als overbodig.

De voltallige oppositie steunde de motie wel. Wij kunnen tevreden zijn. De stad is dubbel geholpen; er is immers een tekort aan gekwalificeerd personeel en externe inhuur is vreselijk duur. Ik ben blij dat we ten minste tien vakmensen aan een wereldbaan hebben kunnen helpen. Kortom; mooi plan, snel in gang gezet, maar wat een kinderachtig college!

Ingrid Gyömörei