Daklozen in de hoofdrol: SP, GroenLinks en Haagse Stadspartij willen alternatief voor de levende kerststal

20 augustus 2009

De SP, GroenLinks en de Haagse Stadspartij zullen op maandag 24 augustus het initiatiefvoorstel ‘Daklozen in de hoofdrol: een alternatief voor de levende kerststal’ presenteren. Hierin dragen de initiatiefnemers het college op een alternatief voor de levende kerststal te ontwikkelen, waarbij geen dieren worden ingezet. Binnen het nieuwe evenement moet de leefwereld van dak- en thuislozen centraal staan. Wethouder van Alphen zal bij de presentatie aanwezig zijn om het initiatiefvoorstel in ontvangst te nemen en een eerste reactie te geven.

Jaarlijks wordt er in het Atrium van het Haagse stadhuis een levende kerststal opgebouwd: hierin beelden zowel dak- en thuislozen als dieren het kerstverhaal uit. Dit concept bestaat al 11 jaar in Den Haag. De SP, GroenLinks en de Haagse Stadspartij vinden het gebruik van dieren voor amusement onwenselijk en niet meer van deze tijd. De dieren die in de kerststal staan worden dagelijks door een verhuurbedrijf met een veewagen uit Noord-Brabant vervoerd. De initiatiefnemers zijn tegen dit onnodige gesleep dat door de dieren als stressvol kan worden ervaren.

Zoals de titel van het voorstel suggereert, moet het alternatief voor de kerststal - net als voorheen - aandacht schenken aan de leefwereld van dak- en thuislozen. De initiatiefnemers vinden dat het evenement hierin een stap verder kan gaan dan nu: dak- en thuislozen moeten de mogelijkheid krijgen om een actieve rol te spelen binnen het evenement. Bovendien moet het alternatief ruimte bieden voor gesprek tussen bezoekers en dak- en thuislozen.

De presentatie van het initiatiefvoorstel Daklozen in de hoofdrol vindt op maandag 24 augustus vanaf 16:00 plaats in sociaal restaurant In den Vettûh Règâh (Steijnlaan 150).