Sloop van de baan: garantiekaart blijkt waardeloos

3 augustus 2009

Sloop van de baan: garantiekaart blijkt waardeloos

De SP fractie in Den Haag ontvangt aanhoudende berichten dat de voorgenomen sloop van grote delen van Den Haag Zuid-West voor jaren van de baan is. Bewoners in het gebied tussen Melis Stokelaan, Leyweg, Steenwijklaan en Dedemsvaartweg hebben een brief ontvangen waarin door Vestia wordt gesteld dat "er een reële kans is dat er de komende jaren niets gebeurt". "Omdat er nu geen concreet plan is kan het nog jaren duren voordat u uw woning moet verlaten", stelt Vestia bovendien. De SP stelt dat de garantiekaart hiermee waardeloos is geworden

Vanwege de economische crisis zal het niemand verbazen dat er minder gebouwd en dus minder gesloopt gaat worden. Wat SP fractievoorzitter Gyömörei wel verbaast is dat er in de brief totaal niet wordt gerept over het opknappen van het inmiddels opgelopen achterstallig onderhoud.

De laatste keer dat er over de garantiekaart werd gesproken, maakte Norder een langzame draai richting boetekleed. Nog niet bereid toe te geven dat de destijds gemaakte herstructureringsplannen te groot waren, heeft hij echter wel toegegeven dat het beoogde tempo niet op alle punten werd gehaald. In diezelfde commissievergadering van 4 februari 2009 zei wethouder Norder toe dat hij bij de corporaties aandacht zou vragen voor de aanpassing van het onderhoudsschema en dat hij helderder zou gaan communiceren over de garantiekaart . Wat Gyömörei betreft tijd voor heldere taal: “Laat Norder de bewoners bliksemsnel informeren over de consequenties van dit uitstel. Als er jaren niets gebeurt, moet er direct begonnen worden met de aanpak van het achterstallig onderhoud”. “Ook met het inplaatsen van probleembewoners dient, in het kader van de kwetsbare leefbaarheid, uiterst terughoudend mee omgegaan te worden”.

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld, waarin naar duidelijkheid voor de bewoners gevraagd wordt.