h

Constructief overleg over tractie-onderstation Conradkade

2 september 2009

Constructief overleg over tractie-onderstation Conradkade

Vanmorgen vergaderde de commissie SRO over de hardnekkige containers aan de Conradkade. Eerder zijn hier door mij – fractievoorzitter Ingrid Gyömörei - vragen over gesteld. De beantwoording was van een zodanige kwaliteit en bevatte zoveel fouten, dat er maar eens gedegen over gesproken moest worden.

Deze door HTM in de zomer van 2005 destijds illegaal geplaatste containers zorgen voor extra stroomtoevoer om Randstadrail te laten rijden. Randstadrail ziet er dan wel uit als een snelle tram, maar is eigenlijk gewoon een trein en die heeft meer stroom nodig.

Ikzelf hebdestijds een groot deel van de beginfase van Randstadrail in de desbetreffende commissie mogen doen. Toen is er nooit over stroomcontainers, laat staan de overlast ervan gesproken. Naar mijn mening is de aanleg onderschat. Daardoor hebben de bewoners aan de Conradkade ineens als donderslag bij heldere hemel twee grote containers illegaal naast het huis geplaatst gekregen. De bezwaren van de bewoners werden overigens helder en duidelijk, maar vooral niet mis te verstaan naar voren gebracht. Inspreken loont!

Het tractie-onderstation is via een artikel 19 Wro procedure mogelijk gemaakt. In feite wordt er dan op een later moment iets dat niet mag gelegaliseerd.

De SP had veel kritiek op de door de gemeente gevolgde procedure en de bejegening van de bewoners. Een aantal bewoners woont er zowat bovenop. Zij hebben last van geluidhinder en straling door een electromagnetisch veld. Door een handigheidje (de vergunningaanvraag meldde Conradkade ongenummerd) werden de bewoners aan de Obrechtstraat vrijwel genegeerd als belanghebbenden.

Ook het afstandscriterium werd heftig betwist. Volgens diverse regels mag zo’n stroomcontainer niet binnen een afstand van 10 meter van computers en slaapkamers geplaatst zijn. De bewoners van nummer 234 kan zo van zijn balkon op de containers stappen. Ik ben er zelf wezen kijken. De afstand is geen 10 meter: het wereldrecord verspringen ligt immers op 8.95 meter…

Ook de rol van de welstandcommissie was uiterst dubieus. Via een achterafkamertje is een bouwtekening het plan ingerommeld. Er is een aantal keren vergaderd, zonder dat daarvan een aankondiging in de Posthoorn heeft gestaan. Hierdoor hebben betrokkenen geen mogelijkheid tot inspraak gekregen. Daarnaast is een voor de bewoners gunstige uitspraak buiten de vergadering om teruggedraaid. De SP pleit ervoor om alle onderwerpen (ook al is er eerder over gesproken) in de toekomst in de Posthoorn te publiceren. Dat is immers in de Haagse raad ook een goed gebruik.

Ook de Adviescommissie Beroep en Bezwaar heeft zich in dit dossier niet onbetuigd gelaten. Hele bezwaren van belanghebbenden waren totaal niet in de stukken te vinden. Ik heb zelden zo’n slechte weging gelezen. De alternatieve plekken voor de stroomcontainers werden op onduidelijke gronden weggewuifd. Bij de afwijzing van de eerste vergunning werd nog gesteld dat ‘het college ten onrechte toepassing had gegeven op een lichte vrijstellingsprocedure op grond van artikel 19’. Tot op dit moment is mij nog steeds niet duidelijk wat er nu anders was aan die tweede vergunning.

Alternatieve plekken? Die zijn er wel degelijk! De Verademing, de kruising Laan van Meerdervoort bij de tramhalte lijn 11 t/o de Albert Heijn, de parkeerplaats bij de voormalige Huishoudschool aan de Laan van Meerdervoort etc.

De aanwezige raadsleden volgden unaniem het SP voorstel om de containers te verplaatsen en een nieuw locatieonderzoek te doen. De door de Bezwaarcommissie genoemde ‘hoge kosten’ (tussen de € 120.00 en € 180.000) kunnen op dossier Randstadrail met een eindafrekening van zo’n 800 miljoen tot één miljard euro, immers het probleem niet zijn. De bewoners hebben al drie jaar last van illegaliteit: de gemeente had moeten handhaven. Excuses zijn op hun plaats.

De wethouder heeft toegezegd het uitgangspunt te hanteren dat de containers achter de Obrechtstraat op termijn weg moeten. Dit zal overlegd worden met de HTM, en de te volgen procedures zullen nu wel naar behoren gevolgd moeten worden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Ingrid Gyömörei

U bent hier