Fractievoorzitter Ingrid Gyömörei tijdens de algemene beschouwingen: ‘Investeer in mensen, niet in stenen!’

25 september 2009

Op donderdag 24 september vonden de algemene beschouwingen plaats. Het waren de laatste algemene beschouwingen onder het huidige college: een college dat de stad overspoelt met grootse plannen zonder financiële dekking. Ondertussen wordt de rekening doorgeschoven naar de mensen die het minst hebben. De SP-fractie riep het college op terug te gaan naar de menselijke maat en te investeren in mensen in plaats van stenen. Zie hieronder de volledige spreektekst van SP fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Dit zijn de laatste Algemene Beschouwingen met dit ‘meedoen’ college. Naar het zich laat aanzien is de kans groot dat, na de verkiezingen, het politieke landschap er totaal anders uit zal zien. Als ik om me heen kijk is er nu al van alles in beweging. De heer van der Velden
- nu nog ‘Groep’ - gaat naar TON, zijn (inmiddels) oud-medewerker gaat naar PVV, mevrouw Van der Zwan - nu nog PPS - gaat ook TONNEN, de heer Pijl - nu nog CU/SGP - gaat iets bijzonders doen en de heer Wijsmuller gaat steeds meer op in ‘Rust aan de Kust’. En dan doet PVV alleen nog maar mee per aankondiging. Nog geen lijst, nog geen programma. Het is net de maandenlange spanning rond FITNA 2 destijds. Het zal u niet verbazen: de SP is klaar voor de verkiezingen!

Maar terug naar de beschouwingen van de SP. Dit is de laatste keer ‘meedoen’. En natuurlijk ga je dan de afgelopen jaren langs. Ik weet dat politiek tijd kost. Maar ik vind het toch een vreemde ervaring, dat nog steeds dezelfde punten, vaak in dezelfde hevigheid of met dezelfde onduidelijkheid, of door een andere onverschilligheid na bijna vier jaar nog steeds op de agenda staan…

In 2006 sprak ik over zaken die in de begroting stonden, waarover de raad nog zijn oordeel moet geven (toen doorstart WFIA, nut en noodzaak Trekvliettracé in afwachting MER). Dit jaar blijken we al geld geregeld te hebben voor een nieuwe passantenhaven: het spuigat.
Een PvdA initiatiefvoorstel, waar zowat de eerste paal al voor werd geslagen. Om gezichtsverlies te voorkomen, moest het vorige week even snel door de raad gejast. Een ronduit niet deugende procedure maar wel een erg glossy boekje. Het geld was er….dus ach dan zit je als indiener geramd toch? Overigens leek de indiener niet echt meer geïnteresseerd in de uitvoering van zijn plan.

De PvdA is trouwens erg goed in geld regelen. De SP dient bij de voorjaarsnota een motie in voor een eindejaarsuitkering voor de allerarmsten in Den Haag. De PvdA deelt mij vorige week mee: wij dienen een amendement in. Dat mocht volgens hen; ze hadden er zoveel werk aan gehad. Want zij hadden het geld geregeld….Misschien is het de volgende keer netter om de SP er meteen, ook bij het zoeken erbij te betrekken. De PvdA de eer, de SP tekent mee. Ik zal in dit geval maar zeggen: het resultaat telt.

Tot mijn verbijstering trof ik in de begroting aan dat wij € 11.5 miljoen voor een cultuurforum aan het Spui gaan reserveren. Een plan dat naar het zich laat aanzien meer dan € 240 miljoen gaat kosten. De Hagenaar wordt niets gevraagd. De SP vindt dat onbegrijpelijk; een enorme ongedekte cheque afgeven in economisch barre tijden. Wat moeten we daar in de toekomst allemaal voor laten? Wat kunnen we allemaal niet doen, als we deze natte droom gaan najagen?

In 2007 sprak ik over de tekorten bij het Krachtwijkenbeleid. Ook hier is nog steeds hetzelfde tekort van € 128 miljoen. En nee mijnheer Fehres, het geld klotst niet over de plint. Het loopt voor geen meter, daar raken steeds meer partijen nu ook eindelijk van overtuigd. De externen waar maar liefst € 13,4 mln. aan werd besteed. Er werd plechtig afgesproken dat dat minder moest. In 2008 bleek per saldo dat er sprake was van een stijging van de externe inhuur. Ook sprak ik over een diarree aan plannen. Niets verandert dus

Ook de klachten van burgers over niet beantwoorde brieven en de bejegening waren niet nieuw. Ik zei in 2007 ‘dat de burger uitgangspunt moest zijn, geen sluitpost’. Inmiddels wordt de burger niet meer gezien als klant maar als vijand. Enkele schrijnende voorbeelden: de behandeling van de makers van de krachtwijken docu-soap, de bureaucratie waarin een ondernemer verzuipt als hij tijdens de kredietcrisis denkt zijn bloemenpaviljoen te kunnen gaan uitbreiden. De bewoners aan de Conradkade, die tijdens de vakantie een tractie-onderstation in hun achtertuin krijgen. Als u de bejegening van hen door het stadsdeelkantoor beluistert, loopt de jus je over de rug!

Het gebrek aan vriendelijkheid en interesse blijkt al bij het betreden van het stadhuis. Als mensen een commissie of raadsvergadering bij willen wonen, weet het ingehuurde beveiligingsbedrijf niet eens dát er wordt vergaderd, laat staan waar het plaats vindt. Fijn visitekaartje! Ik zou hier met spoed iets aan doen.

Dan die memorabele vergadering van 25 september 2008: de kredietcrisis werd door SP benoemd, door PvdA ontkend. Inmiddels is hopelijk ook tot mevrouw Bolle doorgedrongen dat ik niet somber en zuur ben, maar realist!

Ook toen al sprak ik over de grote masterplannen, het tekort aan geld, de met elkaar concurrerende plannen. In de begroting van 2010 is er geen spatje koers gewijzigd. Nog steeds dezelfde ongewenste en onrealistische plannen met een totaal tekort van meer dan € 513 miljoen euro. Inmiddels wedijveren de wethouders Bolle, Norder en Smit wie de grootste ongedekte cheque meekrijgt van deze raad. Norder heeft lang aan kop gestaan met zijn grootse plannen (maar hij verzint dan ook de meeste). Hij werd bijna de loef afgestoken door mevrouw Bolle, die hem rechts inhaalt met plannen voor een cultuurpuist op het Spui. Maar inmiddels lijkt het erop dat zij beiden afgetroefd worden door de enorme luchtbel van wethouder Smit in de Binckhorst. Die gaat er immers onverdroten vanuit dat alle tekorten op termijn wel door het Rijk worden ingevuld.

Notabene de VVD- die zegt het beste voor te hebben met de ondernemers in de stad. Jaagt 299 bedrijven in de Binckhorst de onzekerheid in met een tekort van meer dan € 200 miljoen tot nu toe! Ik durf het aan te stellen dat dat weleens het dubbele zal kunnen zijn. Denk maar aan de berichten van vandaag rond de campus in Maastricht.

Voorzitter,
Wij verzuipen in de plannen, stikken onder een deken van ongedekte cheques. Er waren eerder grootste plannen. Het slopen van 8000 woningen in Den Haag Zuidwest. Deze plannen stokken. Na jaren heeft u zelfs de oude bewoners ‘slooprijp’ gemaakt. Zij hebben jaren gewacht met dat nieuwe behangetje. En nu gebeurt er helemaal niets. Ik stel voor dat we stoppen met alle nieuwe dure (master)plannen en eerst de revitalisering van Den Haag Zuidwest ter hand te nemen. Terug naar een menselijke maat!

Begin met het inlossen van gedane beloften van drie a vier jaar geleden. En bevries ondertussen nieuwe, kostbare plannen.

Dit College legt de rekening dubbel bij de gewone Hagenaar.
Eerst is er in de rijke jaren (en neem van mij aan die hebben we gehad) nooit extra geïnvesteerd in de allerzwaksten van de samenleving. Had gezorgd dat zij wat vlees op de botten hadden gehad. Vervolgens wordt in vier jaar het cement van de samenleving aan de kant gezet . Worden ID-ers ontslagen. Boksschool KDO in Schilderswijk gaat ten ziele, omdat de sport ID-er is wegbezuinigd. En zo ken ik tientallen voorbeelden. Hele buurten voelen zich aan de kant gezet. Investeer in mensen, niet in stenen!

Het is voor de SP volstrekt onduidelijk hoe dit College achter een zin in het beleidsplan ‘Werk en inkomen 2010’ kan staan die stelt: citaat- ‘dat de uitdaging voor 2010 is een passend antwoord te geven op de gevolgen van de crisis en dat te doen met minder budget’- einde citaat. Dat is een keuze. U kiest voor stenen, niet voor mensen!

Het lijkt erop dat de rekening wordt doorgeschoven naar de mensen die het minste hebben; het minste geld en de minste schuld aan de crisis.

Het meedoen van dit college bestaat eruit, dat mensen elkaar mogen gaan verlinken via een anonieme kliklijn over uitkeringsfraude. De professionals, die dit eerst deden, zijn immers wegbezuinigd. ID-ers mogen met behoud van uitkering bij een re-integratiebureau mooi gaan zitten wezen. Die hen totaal niet bemiddelt naar werk: Calder krijgt toch zijn geld wel. De wethouder sluit een convenant met de Albert Heijn. Met de stelling ‘Als de AH het redt, redt de wijk het!’ Er aan voorbijgaand dat 53% van de Hagenaars zich boodschappen doen bij AH absoluut niet kan permitteren. Ga in zee met Super de Boer, Jumbo of C1000, daar hebben de mensen meer aan.

Als mensen dit allemaal over zich heen hebben gehad, mogen zij in de toekomst nog een keer de rekening betalen. Van een stad die failliet gaat aan dure plannen zonder dekking.
Afgelopen week kwam in het nieuws dat de directeur van TodaysArt was opgepakt vanwege opruiing. Hij zou de mensen hebben laten schrikken. Het is beter een arrestatieteam op een aantal wethouders af te sturen. Zij laten immers de Hagenaars al jarenlang zich doodschrikken.