SP presenteert initiatiefvoorstel ‘Behoudenswaardige Bomen in Den Haag’ in Zuiderpark

3 september 2009

Op dinsdag 1 september presenteerde SP raadslid Willemijne Moes in de prachtige groene omgeving van het Zuiderpark het initiatiefvoorstel ‘Behoudenswaardige Bomen in Den Haag’. In dit voorstel pleit de SP voor de introductie van een behoudenswaardige bomenlijst, die bescherming moet bieden aan bijzondere bomen die niet aan de eisen voor de monumentale bomenlijst voldoen. Willemijne Moes: “Een gezonde volwassen boom kan een hele straat of plein opfleuren en de leefbaarheid verhogen. Die bomen verdienen extra bescherming!” Voorafgaande aan de presentatie maakten de aanwezigen een korte wandeling langs een aantal mooie bomen in de omgeving.

ingrid vertelt
Fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vertelt op het terras van Parkoers over haar favoriete boom

Na een persoonlijk welkomstwoord door fractievoorzitter Ingrid Gyömörei bezochten de aanwezigen een bijzondere boom in de wijk Morgenstond. Buurtbewoner Elly vertelde over het belang van deze boom zichzelf en haar mede-buurtbewoners. Niet-monumentale bomen kunnen door omwonenden immers wèl als waardevol worden ervaren, omdat zij bepalend zijn voor het karakter van de buurt. Aan de andere kant hebben sommige bomen die niet aan de eisen voor de monumentale bomenlijst voldoen een grote ecologische waarde: zij bieden bijvoorbeeld rust en voedsel aan verschillende soorten dieren. Voor deze twee typen bijzondere bomen wil de SP een behoudenswaardige bomenlijst in het leven roepen.

bomenwandeling
De aanwezigen bekijken bijzondere bomen in Morgenstond

Moes maakte tijdens de presentatie duidelijk dat een plaats op de behoudenswaardige bomenlijst bescherming moet garanderen. Zo moet de gemeente behoudenswaardige bomen duurzaam in stand houden door middel van onderhoudsmaatregelen. Ook moeten ze planologische bescherming krijgen: zij mogen alleen bij grote uitzondering worden gekapt. Derde belangrijke onderdeel van het initiatiefvoorstel is het betrekken van de Hagenaars bij het opstellen van de lijst. De Hagenaars zelf kunnen immers goed meedenken bij het opstellen van de lijst, aangezien het hun bomen betreft.

Na afloop van de presentatie werd een eerste exemplaar van het initiatiefvoorstel aangeboden aan René Vlaanderen van de Vrienden van Den Haag. De heer Vlaanderen wees in zijn reactie op het voorstel terecht op de mogelijke effecten van de Structuurvisie 2020 en de Agenda voor de Haagse Verdichting op het Haagse groen. Ingrijpende bouwplannen leiden immers niet zelden tot de kap van bomen. Ook stelde hij dat het voorstel van de SP hem deed denken aan het beleid met betrekking tot monumentale gebouwen: ook hier maakt men gebruik van een lijst van ‘subtoppers’, vergelijkbaar met de behoudenswaardige bomenlijst. Wel vond Vlaanderen het belangrijk dat de criteria voor de behoudenswaardige bomenlijst – ecologische waarde en belevingswaarde – in de toekomst specifieker worden uitgewerkt.

moes en vlaanderen
SP raadslid Willemijne Moes overhandigt het initiatiefvoorstel aan René Vlaanderen