SP: zorg met spoed voor maatwerk in inburgering

27 oktober 2009

SP: zorg met spoed voor maatwerk in inburgering

De SP is niet verbaasd over de resultaten van de het onderzoek van de rekenkamer “Werk maken van inburgering”. Al jaren pleit raadslid Hiek van Driel voor meer maatwerk bij de cursussen. “Het is zowel voor de hoogopgeleide inburgeraars als voor de analfabeten geen doen samen in een klas te zitten. Voor het ingaan van de nieuwe wet hadden we in Den Haag veel meer variëteit. Door de nieuwe wet en doordat de gemeente te weinig aandacht had voor de verschillende groepen inburgeraars, hebben we het kind met het badwater weggegooid.”

Schrikbarend laag zijn de resultaten met betrekking tot het verkrijgen van (betaald) werk na de inburgering. De SP is bang dat dit nu tijdens de economische crisis niet makkelijk te verbeteren is. Tijdelijke loonkostensubsidies en leerwerkplekken kunnen helpen, maar dat zal beperkt zijn. Van Driel: “In plaats van grote potten geld weg te zetten voor de Olympische spelen en een cultuurgebouw, kunnen we beter in deze nieuwe Hagenaars investeren. Er is werk zat te doen in de stad voor handhavers, leerkrachten en zorgverleners. Leidt deze mensen op voor een vak waar kansen zijn” .