Begroting 2010: SP vraagt meer geld voor armoedebestrijding en handhavers

6 november 2009

Begroting 2010: SP vraagt meer geld voor armoedebestrijding en handhavers

Op donderdag 5 november stond de begroting voor 2010 op de raadsagenda. Voor de SP is het onbegrijpelijk dat het college midden in een economische crisis miljoenen besteedt aan een Olympisch Fonds, een nieuw naambordje voor een luchthaven en een cultuurforum dat ons in de toekomst 240 miljoen euro zal kosten. Fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vroeg zich hardop af wanneer dit college eens wakker wordt en realiseert dat er binnenkort bezuinigd moet worden. De SP stelde voor om 10 jaar lang 1,15 miljoen voor het cultuurforum in te zetten om meer handhavers aan te nemen die controleren op vuiloverlast. Hierdoor zorg je voor een schonere stad en creëer je bovendien extra banen. Helaas kon dit voorstel niet op steun van de raad rekenen. Ook het voorstel van de SP om te besparen op de inhuur van externen en dit geld apart te zetten voor armoedebeleid haalde het niet. Hieruit blijkt maar weer dat de Haagse raad zich weinig bekommert om de gevolgen van de recessie voor Haagse minima! Gelukkig wist de SP ook een aantal belangrijke successen te boeken.

Samen met de PvdA, GroenLinks en de Haagse Stadspartij diende de SP een amendement in om een eindejaarsuitkering voor de minima ter waarde van 50 euro mogelijk te maken. De SP diende hiertoe bij de behandeling van de Voorjaarsnota al een motie in, die destijds niet werd gesteund door de PvdA omdat zij wilde wachten op maatregelen van het Rijk. Aangezien het Rijk het gemeenten onmogelijk maakt om de eindejaarsuitkering in geld uit te reiken, vroeg de SP tijdens de begrotingsbehandeling aan wethouder Kool om met een gift te komen waar de minima werkelijk iets aan hebben. Nu het amendement is aangenomen, zal de SP erop toezien dat wethouder Kool dit advies goed opvolgt.

Door middel van een motie sprak de SP zich uit voor het behoud van de Stichting Trix op Scheveningen. Deze stichting helpt jongeren en volwassenen bij de reïntegratie en rehabilitatie door hen boten te laten restaureren en kleine vaartuigen te laten bouwen. Door het Masterplan Scheveningen-Kust is onzekerheid ontstaan over het voortbestaan van Trix. Het college deed een harde toezegging dat Trix in Scheveningen mag blijven.

Ook reageerde het college positief op het voorstel van de SP om twee buitenschaaktafels in Haagse parken te plaatsen. Aanleiding van deze motie was een artikel uit het Straatnieuws waarin Graham en Martijn, twee Haagse daklozen, hierom vroegen.

Het verzoek van de SP om extra financiële steun te geven aan de Achterban kon eveneens op een enthousiaste reactie rekenen: wethouder van Alphen stelde zelfs dat hij van plan was naar een meer langdurige oplossing te zoeken. Het extra geld zal onder andere ten goede komen aan de straatambassadeurs: dakloze jongeren die andere dakloze jongeren helpen.

Ook vroeg de SP aan het college om de mogelijkheid te onderzoeken van een Gratis Den Haag Dag, waarop het openbaar vervoer en de toegang tot de Haagse musea en bezienswaardigheden gratis zijn. De inwoners van Den Haag enthousiast maken over de vele attracties die Den Haag te bieden heeft is immers de beste vorm van ‘city marketing’! Wethouder Huffnagel gaf aan dat hij bereid was onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een Gratis Den Haag Dag.

Een andere manier om Den Haag beter op de kaart te zetten is de aanleg van glasvezelverbinding en een vaste stroomaansluiting op het Plein, zodat de vele betogers en journalisten die hier komen gebruik kunnen maken van nieuwe media. Huffnagel voorzag eventuele problemen met de Telecomwet, maar was bereid ook dit voorstel van de SP te onderzoeken.