Bestuur Pierrot moet nu echt opstappen!

2 december 2009

Bestuur Pierrot moet nu echt opstappen!

Begin februari 2009 kwamen de Stichting Pierrot en Stichting Nieuwe Zuiderpark theater vervelend in het nieuws doordat een bedrag van € 72.000 niet kon worden verantwoord. Het bevreemdde raadslid Ingrid Gyömörei destijds dat er meteen al gesproken werd over een oplossingsrichting, en niet over de onderliggende oorzaken. Het advies van de SP om de onderste steen boven te krijgen en het bestuur naar huis te sturen werden niet gehonoreerd. Nu nog geen tien maanden later blijkt dat een dure gemiste kans. Inmiddels blijkt er naar verwachting opnieuw een tekort van € 71,000. Opmerkelijk is dat er ook nu, zonder het aan de raad voor te leggen, meteen weer een oplossing geboden wordt. De financiën van de twee stichtingen moeten worden gescheiden, de gemeente komt met extra subsidie en het bestuur trekt haar consequenties uit het gebeurde.

In de brief stelt de wethouder dat het te verwachten exploitatietekort over 2009 voor deze bestuursleden het tweede incident in een korte periode is. Maar ook ‘dat het in de brief gestelde niets afdoet aan de waardering die het college heeft voor de inzet en de deskundigheid van de betrokken bestuursleden’.

Gyömörei heeft zo haar bedenkingen.”Uit niets blijkt de zo geroemde deskundigheid. Twee blunders van € 70 000, binnen nog geen jaar, met daaroverheen een accountrekening van € 44 000 zegt misschien veel over de inzet, maar niets over deskundigheid. Wat mij betreft hoeft de wethouder het bestuur niet in overweging te geven om de bestuursleden te vragen terug te treden. Netter was geweest om eerst de raad in te lichten, de bestuursleden op te dragen te vertrekken en dan pas financieel over de brug te komen”.

Zie hieronder de berichtgeving uit AD / Haagsche Courant van 3 en 4 december:

Fraude bij Theater Pierrot kost gemeenschap 117.000 euro
(AD/Haagsche Courant, 3 dec 2009)

DEN HAAG - Een rekening voor de gemeente van bijna 117.00 euro. Dat is de onaangename nasleep van de fraudezaak die Theater Pierrot vorig jaar op de rand van de afgrond bracht.

Nadat de frauderende directeur - die snel overstapte naar de Rijswijkse Schouwburg maar daar door de feiten werd ingehaald - was veroordeeld tot een werkstraf van 240 uur, was het probleem voor het theater niet voorbij. Het geld, 72.000 euro, was weg en het accountantsonderzoek had ruim 44.000 gekost. De afgrond bleef angstig dichtbij. Het college van b en w besloot deze week de helpende hand te bieden. Pierrot krijgt het bedrag overgemaakt. Daarbij speelt een rol dat het voormalige jeugdtheater vorig jaar werd verheven tot 'cultuuranker' voor Laak en daarmee tot politiek prestigeproject. Pierrot failliet laten gaan wilde cultuurwethouder Marieke Bolle (VVD) daarom absoluut niet. De gemeenteraad liet eerder weten dat alles in het werk moet worden gesteld om Pierrot en het Openluchttheater Zuiderpark, die één organisatie vormen, open te houden. Toch heeft de SP nu problemen met de zaak. Fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vindt dat de wethouder eerst met de raad had moeten overleggen, alvorens de portemonnee te trekken. Verder vindt zij dat Bolle het Pierrot-bestuur naar huis moet sturen. Het bestuur hoopt overigens nog geld van de ex-directeur te kunnen terugvorderen. ... (Herman Rosenberg)

Tekort bij theaters is nog groter
(AD/Haagsche Courant, 4 dec 2009)

DEN HAAG - De financiële problemen bij Theater Pierrot en het Openluchttheater Zuiderpark zijn nog groter dan gisteren werd gemeld. Eerder sprong de gemeente bij met 117.000 euro. Nu is nóg eens 70.000 euro nodig om het Openluchttheater open te houden.

Dat blijkt uit een deze week naar de gemeenteraad gestuurde brief van wethouder Marieke Bolle (PvdA, cultuur). Was het eerste tekort het gevolg van het handelen van de inmiddels wegens fraude veroordeelde directeur, de tweede crisis is het gevolg van tegenvallende bezoekcijfers. Het Openluchttheater trok het afgelopen seizoen weliswaar twee keer zo veel bezoekers als het jaar daarvoor, maar dat was toch aanzienlijk minder dan waarop was gerekend. Bolle schrijft 'bij hoge uitzondering' bereid te zijn opnieuw bij te springen. Ze stelt onder meer de harde eis dat de betrokken bestuursleden van de gefuseerde theaters opstappen. Tevens moeten de financiën van de twee instellingen weer worden gescheiden. In januari wil de wethouder hierover al uitsluitsel. Zo niet, dan vordert ze het geld terug. De SP in de gemeenteraad is, gezien de voorgeschiedenis, boos over de gang van zaken. Fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: Het was beter geweest eerst de raad in te lichten, de bestuursleden op te dragen te vertrekken en dan pas financieel over de brug te komen.'' De SP stelde in februari al voor om hard in te grijpen. Een gemiste kans,'' oordeelt Gyömörei nu.