SP vraagt om opheldering over Loosduinse Bloembakkenaffaire

15 januari 2010

SP vraagt om opheldering over Loosduinse Bloembakkenaffaire

Uit de Posthoorn van 13 januari 2010 bleek dat wethouder Frits Huffnagel (VVD) Sinterklaas speelt in zijn eigen Stadsdeel Loosduinen. Hij gaat namelijk vernielde bloembakken in het Winkelcentrum Loosduinen met geld uit eigen zak vervangen. “Zo doe ik dat altijd met externe vergoedingen voor iets wat ik doe in de baas z’n tijd”, stelt Huffnagel. Hij betaalt de bakken uit een vergoeding die hij van Staatssecretaris Heemskerk krijgt om zitting te nemen in een zogenaamde ‘taskforce’. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei is zeer verbaasd over deze gang van zaken en wil weten of dit niet in strijd is met de gedragscode voor burgemeester en wethouders en de gemeentewet.

“De gemeentewet stelt dat wethouders geen vergoeding krijgen voor werkzaamheden die zij uit hoofde van hun ambt vervullen”, aldus Gyömörei. “Krijgen zij die wel, dan wordt deze gestort in de gemeentekas. Indien Huffnagel niet als wethouder van Den Haag in de taskforce zat, dan had hij met het college moeten bespreken wat hij met zijn vergoeding doet. Wij willen weten of hij dit ook heeft gedaan. Juist een wethouder die al eerder in het nieuws is geweest vanwege onbekendheid met de Amsterdamse gemeentewet, moet terughoudend zijn. Die man moet toch beter weten?“

De SP vindt het smakeloos dat een wethouder vlak voor de verkiezingen koketteert met cadeautjes. “De Hagenaar laat zich heus niet zo makkelijk inpakken”, aldus Gyömörei. Ook vraagt de SP zich af of de uitspraken van Huffnagel niet in strijd zijn met de werkelijkheid. Navraag over de nieuwe bloembakken bij het Stadsdeel Loosduinen leidde namelijk tot verbaasde reacties. “Als de uitspraken van Huffnagel onjuist blijken te zijn, mag hij die bloembakken wat de SP betreft uit zijn eigen wethouderssalaris betalen”, aldus Gyömörei.