SP wil symposium over verkeerssituatie Den Haag

14 januari 2010

SP wil symposium over verkeerssituatie Den Haag

Aanstaande donderdag 14 januari bespreekt de Haagse gemeenteraad het Masterplan Scheveningen-kust. In plaats van hier rustig de tijd voor te nemen, willen de collegepartijen op zo kort mogelijke termijn tot een besluit komen. De SP vindt dat dit ten koste gaat van de zorgvuldigheid. Op onderdelen, zoals het opknappen van de openbare ruimte en de ontwikkeling van een woonzorgzone, kunnen er in Scheveningen verbeteringen doorgevoerd worden. “Maar hier heb je geen Masterplan voor nodig”, aldus SP gemeenteraadslid Tymen Colijn. De bewoners van het plangebied hebben zich de afgelopen maanden zeer betrokken getoond bij hun woonplaats. Ze hebben talloze initiatieven ingediend waar het college volgens de SP meer mee had kunnen doen. De SP wil dat Scheveningers meer zeggenschap krijgen over de toekomstige ontwikkelingen in het Masterplangebied, bijvoorbeeld als het gaat om de verkeerssituatie.

Veel van de algemene uitgangspunten die in het Masterplan genoemd worden vragen nadere uitwerking. Goede oplossingen voor de verkeersproblemen blijven uit. Voor de uitvoering van de plannen is het college grotendeels afhankelijk van nog te vinden marktpartijen: slecht een klein deel van het noodzakelijke geld ligt nu op de plank.

Verschillende bewonersgroepen vragen al jaren om een integrale oplossing voor de moeilijke verkeerssituatie in Scheveningen. Niet alleen Scheveningers ondervinden momenteel veel verkeershinder: het Verkeerscirculatieplan (VCP) en het huidige parkeerbeleid hebben tot een stroom van klachten uit de hele stad geleid. De SP wil een openbaar toegankelijk symposium over de Haagse verkeerssituatie, waar Hagenaars met al hun vragen en klachten terecht kunnen. Ze vraagt het college hier onderzoek naar te doen. “Het wordt tijd dat het college deze geluiden serieus neemt!”, aldus de SP.

Zie ook onderstaande berichten uit de media:

SP vraagt om een symposium over verkeerssituatie
(AD/Haagsche Courant, 14 jan 2010)
De SP vindt het nodig dat het Haagse college een symposium houdt over het verkeerscirculatieplan en het parkeerbeleid in de stad. Dit zegt raadslid Tymen Colijn naar aanleiding van zijn bevindingen bij de besprekingen van het Masterplan Scheveningen-kust dat vandaag op de raadsagenda staat. De betrokkenheid van de bewoners bij het plan is groot en er zijn talloze initiatieven ingediend, maar het college stuurt aan op een snelle besluitvorming. Daardoor komt de zorgvuldigheid in gevaar, vreest de SP. Op het te houden symposium kunnen Hagenaars terecht met vragen en klachten.

Bijeenkomst over VCP-klachten
(De Telegraaf, 14 jan 2010)
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG, donderdag
De Hagenaars hebben zo veel klachten over het pas ingevoerde Verkeerscirculatieplan (VCP) dat de SP voorstelt om binnen een half jaar een grote bijeenkomst te organiseren waarop ongeruste burgers verkeerswethouder Smit en zijn ambtenaren kunnen bestoken met hun klachten en vragen.
Nu krijgen de Hagenaars geen antwoord van het stadhuis op hun klachten of zij worden bestookt met cijfers die heel anders zijn dan de gegevens die zij hebben", zegt raadslid Tymen Colijn. "Zo'n openbare bijeenkomst geeft hun de gelegenheid eindelijk eens met de verantwoordelijken van gedachten te wisselen."