Bewoners Laak willen ander bestuur Pierrot

1 februari 2010

Bewoners Laak willen ander bestuur Pierrot

Ook het wijkberaad Laak Centraal heeft inmiddels per brief gevraagd of het zittende bestuur van Pierrot op wil stappen. Vandaag staat het volgende in de AD/ Haagsche Courant:

'Hardleers' bestuur Pierrot wekt woede van raad en wijk
(AD/Haagsche Courant, 1 feb 2010)

DEN HAAG - De toekomst van theater en wijkcultuurcentrum Pierrot is nog altijd onzeker. Het bestuur weigert gehoor te geven aan de oproep van wethouder en gemeenteraad om op te stappen.

Voorzitter Leo Olffers van het Wijkberaad Laak-Centraal is uiterst teleurgesteld over de gang van zaken. In een eind vorige week verzonden brief aan de bestuursleden zegt hij, dat zij het theater opofferen aan hun eigen ambities. 'In mijn ogen zou u een groot gebaar maken naar alle bewoners in Laak door uw bestuursfunctie direct neer te leggen en zo te verzekeren dat wij een heel belangrijk buurttheater kunnen behouden', aldus Olffers in de brief. Vorig week bleek dat het bestuur onder leiding van voorzitter Robbert Baruch, oud-deelgemeente- wethouder voor de PvdA in Rotterdam, de gemeenteraad trotseert en weigert op te stappen. De raad had geëist dat het bestuur opstapte, omdat er de afgelopen jaren bij herhaling een financiële janboel is ontstaan bij Pierrot, de eerste keer doordat de intussen veroordeelde vorige directeur de inhoud van de kas had geplunderd. Maar ook na diens verwijdering bleven er tekorten ontstaan. De gemeente redde Pierrot met extra subsidie en een lening, maar verbond daaraan de voorwaarde dat het bestuur zou opstappen. Voorzitter Baruch heeft daartegen nu beroep aangetekend. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vindt dit ongehoord. Als we niet hadden ingegrepen waren Pierrot en het Openluchttheater Zuiderpark failliet gegaan.'' Ze vindt dat wethouder Bolle (PvdA, cultuur) harder moet optreden, maar deze wil eerst de beroepszaak afwachten.