Één hemelsbreed tarief voor OV-chipkaart

11 februari 2010

Één hemelsbreed tarief voor OV-chipkaart

Kandidaat SP-raadslid Daniel de Wit vindt dat reizigers met een OV-chipkaart de hemelsbrede afstand van hun reis moeten betalen en niet de afstand die de tram of bus aflegt. Hij constateert flinke prijsverschillen tussen het gebruik van de tram, bus en RandstadRail tussen exact dezelfde haltes. De Wit: “Met de strippenkaart kost een ritje met verschillende vervoersmiddelen naar dezelfde halte evenveel, maar met de OV-chipkaart betaalt de reiziger verschillende tarieven. Dat is absurd.”

Tram 6De Wit nam de proef op de som door van de tramhalte Tienhovenselaan naar de halte Spui in het centrum van Den Haag te reizen. Met tram 6 moest hij hiervoor 1,25 euro afrekenen, terwijl eenzelfde rit met de RandstadRail 4 1,15 euro kost. De Wit: “Tram 6 rijdt een andere en langere route door Transvaal en de Schilderswijk. Het is natuurlijk vreemd dat de reiziger die simpelweg van A naar B wil, hiervoor extra moet betalen. Ik wil daarom dat de reizigers gewoon de hemelsbrede afstand van halte naar halte betaalt, ongeacht de route van de bus of tram.”

Het tarief van tram 1 verschilt ook met het tarief van tram 9 als een reiziger van Den Haag Holland Spoor naar het Kurhaus in Scheveningen reist. Beide lijnen rijden een andere route, maar vertrek- en eindpunt zijn hetzelfde. De SP-fractie in de gemeenteraad van Den Haag heeft er bij wethouder Smit op aangedrongen dat het Stadsgewest Haaglanden de tarieven van de OV-chipkaart aanpast.