Haagse agent zegt onvoldoende mogelijkheden te krijgen om vak goed te doen

26 februari 2010

Haagse agent zegt onvoldoende mogelijkheden te krijgen om vak goed te doen

Drie op de vijf Haagse agenten hebben het afgelopen jaar minder plezier gekregen in hun vak. De grootste ergernissen van Haagse agenten zijn de hoge werkdruk, onderbezetting, registratiedruk en het lage salaris. Dit blijkt uit het rapport 'De Haagse agent aan het woord'(PDF) van de SP afdeling Den Haag. De SP voerde afgelopen jaar een grootschalig onderzoek uit onder politiemensen in Nederland. Samen met agenten heeft de SP een politie-enquête opgesteld en naar alle politiebureaus in Nederland gestuurd. Meer dan 10.000 agenten hebben aan deze enquête meegedaan. De antwoorden van de 147 Haagse agenten heeft de SP gebundeld in een rapport.

De Haagse agent heeft hart voor zijn vak. Het werken voor de politie wordt door 77% als positief ervaren. Desondanks is de Haagse agent kritisch. Drie op de vijf agenten geeft aan dat de korpsleiding niet weet wat er speelt op de werkvloer, 4% van de agenten vindt dat politici voldoende kennis hebben van de problemen op de werkvloer en een op de tien agenten zegt dat het publiek voldoende waardering voor de politie heeft. Slechts 13% van de agenten vindt dat er voldoende wordt gedaan aan agressie tegen politiemensen en andere hulpverleners.

Van de agenten geeft 52% aan nog lang bij de politie te blijven werken. De drie belangrijkste redenen waarom sommige agenten twijfelen om bij de politie te blijven werken of niet langer bij de politie willen blijven werken zijn het lage salaris (27%), de bureaucratie (24%) en de publieke waardering (16%). Van de Haagse agenten vindt 89% het salaris onvoldoende en ervaart 1% geen verslechtering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden ten opzichte van enkele jaren geleden.

De uitvoering van het werk moet ook beter. Slechts 17% van de agenten geeft aan dat er voldoende mogelijkheden zijn om het politiewerk goed te doen. Drie op de tien agenten vindt dat wijkagenten voldoende tijd hebben om in de buurt aanwezig te zijn en 55% dat de aanwezigheid van kleinschalige politieposten de veiligheid in de buurt kan vergroten.

Een grote ergernis van de Haagse agenten is de hoge werkdruk en de registratiedruk. Van de agenten zegt 84% nog steeds afgerekend te worden op de hoeveelheid geschreven bonnen. "Wie bonnen schrijft die blijft!". Haagse agenten zijn naar eigen zeggen gemiddeld 48% van hun tijd bezig met registreren. Van de agenten geeft 4% aan niet te maken met een hoge werkdruk/roosterdruk en geeft 7% aan niet te maken met registratiedruk/bureaucratie. Veroorzakers van registratiedruk/bureaucratie zijn volgens de agenten onder andere de voortdurende verandering van regels (24%) en teveel informatiesystemen (23%). De drie belangrijkste veroorzakers van de hoge werkdruk/roosterdruk zijn bureaucratie (28%), bezuinigingen (27%) en de groei van het aantal taken (23%).

De Haagse SP doet in het rapport 20 aanbevelingen om de situatie voor agenten te verbeteren. Zo moet de aangekondigde bezuiniging op de politie en het veiligheidsbudget van tafel, moet het aantal agenten op straat en het salaris omhoog en wordt het verplichte bonnenquotum gestopt.

Download het rapport (PDF)