Haagse ‘Huisjesmelker van het Jaar’ DUWO wast handen in onschuld

14 februari 2010

Haagse ‘Huisjesmelker van het Jaar’ DUWO wast handen in onschuld

Op 12 februari heeft ROOD Den Haag studentenhuisvester DUWO officieel benoemd tot Haagse ‘Huisjesmelker van het Jaar’. DUWO verdient deze oneervolle titel omdat zij buitenlandse studenten de huur voor een heel studiejaar in één keer laat ophoesten, zonder dat zij hun nieuwe woning vooraf mogen bekijken. Bij de overhandiging van de prijs - de ‘gouden uier’ – stelde een medewerkster van DUWO dat zij hiertoe verplicht worden door The Hague University, een onderdeel van de Haagse Hogeschool. “Maar de naam van DUWO staat wel onder het huurcontract!”, aldus ROOD-woordvoerster Lesley Arp. “Wij tolereren het niet dat DUWO zich verschuilt achter een afspraak met de Haagse Hogeschool”. DUWO heeft beloofd met ROOD èn de buitenlandse studenten in gesprek te gaan over de manier waarop zij de zogenaamde ‘short stay’-huisvesting regelt.

ROOD in gesprek met DUWO

DUWO zegt momenteel een systeem te ontwikkelen om buitenlandse studenten hun woning vooraf via het internet te laten bekijken. Maar plaatjes kijken op het internet is niet hetzelfde als een bezichtiging! Foto’s kunnen een vertekende indruk van de woning geven, bijvoorbeeld door bepaalde gebreken niet in beeld te brengen. ROOD wil dat alle studenten de mogelijkheid krijgen om voor ondertekening van een huurcontract de woning te bezichtigen: óók buitenlandse studenten! Ook wil ROOD dat buitenlandse studenten de mogelijkheid krijgen om maandelijks in plaats van jaarlijks de huur te betalen. Arp: “Wij zullen deze eisen neerleggen tijdens ons gesprek met DUWO. Wij verwachten binnenkort een uitnodiging!”.

De 'gouden uier'