Jongeren Schilderswijk-West bieden handtekeningen voor jeugdhonk aan

18 februari 2010

Jongeren Schilderswijk-West bieden handtekeningen voor jeugdhonk aan

Tijdens de raadsvergadering van 18 februari 2010 hebben jongeren uit Schilderswijk-West bijna 400 handtekeningen aan burgemeester Van Aartsen aangeboden voor een jeugdhonk in hun buurt. Deze handtekeningenactie is ondersteund door ROOD, de jongerenorganisatie van de SP. Doordat het jeugdhonk aan de Zusterstraat al jaren geleden is wegbezuinigd, hangen deze jongeren veel op straat. Volwassen buurtbewoners zijn hier niet altijd even blij mee. Wethouder Dekker (onderwijs, jeugdzaken en sport) heeft in een reactie op vragen van de SP toegezegd dat het nieuwe gemeentebestuur met de jongeren in gesprek gaat over hun wensen.

jongeren Schilderswijk-West
De initiatiefnemers van de handtekeningenactie in gesprek met een journalist

SP gemeenteraadslid Hiek van Driel: “Wethouder Dekker zegt dat hij niet iedere groep jongeren wil bedienen met een eigen jeugdhonk. Hij moet zich echter beseffen dat er in Schilderswijk-West heel veel jongeren en kinderen wonen. Bovendien heeft een groep vrouwen uit de wijk wel met hulp van de gemeente een eigen ruimte gekregen om bijeen te komen.” Buurtbewoner Vincent sprak bij het aanbieden van de handtekeningen de gemeenteraad toe over het kat-en-muisspel dat de politie met de jongeren speelt. Zij worden soms meerdere malen op één avond gevraagd hun legitimatie te tonen. Dit terwijl zij geen goed alternatief hebben voor op straat hangen.

ROOD en de SP hopen dat het nieuwe gemeentebestuur zich serieus in zal zetten om een geschikte ruimte voor de jongeren in Schilderswijk-West te vinden. Indien dit niet het geval is, zal ROOD samen met hen actie blijven voeren voor een eigen plek.