'M' van Rem onnodig snel voortgejaagd

16 februari 2010

'M' van Rem onnodig snel voortgejaagd

Door overhaast - iets minder dan 3 weken voor de verkiezingen - alsnog te besluiten tot de bouw van de 'M' van Rem Koolhaas, heeft het College van B&W de ultieme kans om de kiezer te betrekken bij besluitvorming laten liggen. De 'M' van Koolhaas is een 95 meter hoog kantoorpand wat gebouwd moet gaan worden bij het Centraal Station. Het College bestaande uit de PvdA, VVD en GroenLinks is gretig uit de bocht gevlogen om met veel machtsvertoon dit dure besluit nu te nemen. Naar mening van Ingrid Gyömörei (huidige fractievoorzitter en lijsttrekker SP) stond er niets in de weg om de kiezer te betrekken bij keuze, de 'M' van Koolhaas, wel of niet te bouwen in tijden van financiële crisis. Het had dit college gesierd dit met de nieuw gekozen raad te bespreken en te beargumenteren.

Door op deze wijze de zittende raad voor het blok zetten, wordt de kiezer geminacht. De kiezer is uitstekend in staat om zelf uit te maken wat voor haar stad van belang is: kiezen voor een prestigeproject met leegstaande kantoren of het verder bouwen aan betaalbare woningen in de 'gewone wijken' in stad. Gyömörei is geërgerd over het bij elkaar geraapte pakket aan gelegenheidsargumenten. "Het college noemt bijvoorbeeld de aanvraag van een VROM-subsidie als reden. We weten echter niet of we die subsidie ook daadwerkelijk gaan krijgen. Daarnaast wordt er via een nieuw en ongebruikelijk gemeentelijk trucje 12.500 m² kantoorgebouw gehuurd of gekocht in economische barre tijden. Dat terwijl er al een veelvoud aan vierkante meters elders in de stad leeg staat".

Verbazingwekkend genoeg is pas zeer recent bekend geworden dat de eerdere investeerder is afgehaakt. "Er is op geen enkele wijze geprobeerd de zittende raad bij oplossingen te betrekken. Dit is een zuiver staaltje machtsmisbruik en over het graf heen regeren. Ik krijg er een nare smaak van in mijn mond. Te meer omdat de bewoners van de Knoop Moerwijk degenen zijn die hiervoor de rekening betalen. Dat plan is nog geen twee maanden geleden aangenomen door de raad. Op 4 februari jl. is er nog over geld en invulling van Moerwijk gesproken. Door nog geen twee weken later, nog geen drie weken voor de verkiezingen al het gereserveerde geld weg te halen, is totaal onverantwoordelijk gedrag. De enige die hier wijzer van wordt is de projectontwikkelaar", aldus Gyömörei.