Verhitte discussies tijdens bewonersbijeenkomst Archipelbuurt.

10 februari 2010

Verhitte discussies tijdens bewonersbijeenkomst Archipelbuurt.

Gisteravond was er een drukke bewonersbijeenkomst in het Klokhuis aan de Celebesstraat. De meeste politieke partijen, behalve de VVD, waren aanwezig. Drie punten kwamen deze avond aan bod. Het eerste punt ging over het schakelpunt, een dagopvang voor ouderen met maaltijdservice, dat per 1 januari dit jaar is opgeheven. Florence wil er nu een kantoor in vestigen. Ondanks de vele vrijwilligers die deze opvang draaiende hielden is men bij de gemeente blijkbaar doof en blind voor de sociale betekenis van deze ruimte.

Het tweede punt was de relatie tussen bewoners en gemeente. Veel inspraakrondes heeft de gemeente georganiseerd de afgelopen vier jaar, maar er werd niet geluisterd naar de argumenten en voorstellen van de bewoners. Inspraak en samenspraak met de gemeente moet verbeteren was de conclusie deze avond.

Punt drie ging over het verkeersbeleid. Met het Verkeers Circulatie Plan wordt de luchtverontreiniging en filevorming van het centrum van Den Haag naar de Javastraat en Laan van Meerdervoort verplaatst. Bewoners in de Archipelbuurt voelen zich belazerd door de gemeente.
Nu blijkt er geld te zijn voor ondertunneling van de Koninginnegracht, maar of dat nu de oplossing is voor het fileprobleem is maar de vraag.

Alle partijen hebben over voorgaande punten hun visie mogen geven. Op- en aanmerkingen tussen de politieke partijen gingen van links naar rechts. Partijen die in de raad voor deze onderwerpen hadden gestemd, waren nu opeens tegen! Wat discussie toch niet al te weeg kan brengen. Hopelijk verandert men niet weer na de verkiezingen van mening.