Verkeer Circulatie Plan (VCP) helpt niet

27 februari 2010

Verkeer Circulatie Plan (VCP) helpt niet

Tijdens het astma debat kreeg de SP gelijk van hoogleraar Onno van Schayk uit Maastricht. Verplaatsing en betere doorstroming van verkeer helpt niet voor een schonere lucht. Destijds heeft de SP tegen het VCP gestemd juist om die reden. Hiek van Driel: “Miljoenen uitgeven aan het verplaatsen van auto’s heeft geen zin. De SP wil minder auto’s dagelijks de stad in en uit. Wij willen meer transferia plus. Automobilisten kunnen hun auto’s aan de randen van de stad parkeren, hun boodschappenbriefjes inleveren en de vuile was. Na het werk kunnen zij hun boodschappen en schone was weer ophalen. Dit creëert ook werkgelegenheid. Zo vang je twee vliegen in één klap!”

Van Schayk meldde dat in andere Europese steden waar de doorstroming verbeterd werd, er alleen maar meer auto’s rijden. Geen luchtkwaliteitsverbetering dus. In alle huidige stukken van de gemeente blijft men inderdaad uitgaan van meer en meer autoverkeer. De SP zet duidelijk in vermindering van auto verkeer. Van Schayk: “Het beste wat een stadsbestuur kan doen om de luchtkwaliteit te verbeteren, is inzetten op minder verkeer. Mevrouw van Driel is de enige hier die dit voorstelt”.