Geen Snoop Dogg op Parkpop

17 juni 2010

Geen Snoop Dogg op Parkpop

Ingrid GyömöreiVia de website van de VPRO vernam SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei dat het optreden van Snoop Dogg op Parkpop niet mag doorgaan. Dit was besloten door de burgermeester, OM en politie. Dit riep veel vragen op. Vandaar dat de SP-fractie meteen schriftelijke vragen heeft gesteld. “Natuurlijk staat veiligheid voorop, maar angst mag niet regeren. Daarnaast had de burgermeester eerst de gemeenteraad kunnen inlichten” aldus Ingrid Gyömörei.

Welingelichte bronnen wisten Gyömörei te vertellen dat er door de politie signalen zouden zijn ontvangen dat het onrustig zou worden. In een door een woordvoerder van de burgemeester schriftelijk afgelegde verklaring viel te lezen dat ‘het open en vriendelijke karakter en tegelijkertijd de vrije toegang tot Parkpop niet gegarandeerd konden worden’. “Het is blijkbaar zo dat een stelletje vervelende gasten er voor zorgen dat een geweldig festival als Parkpop een van haar topacts moet verbieden op te treden. Belachelijk dat een kleine groep raddraaiers op deze manier het festivalpubliek dupeert” vervolgt Gyömörei.

De parkpop organisatie DUCOS zou acht maanden geleden, naar aanleiding van de rellen bij Hoek van Holland, een gesprek met de burgemeester hebben aangevraagd om juist dit soort zaken te regelen. Dit gesprek zou afgedaan zijn als zijnde nu niet opportuun. “Bij mijn weten heeft de organisatie voor de vergunningverstrekking een soort risicoanalyse per optreden gemaakt. Door nu tien dagen voor Parkpop dit besluit te moeten nemen is uiterst bitter. Ik heb begrepen dat de organisatie schadeloos is gesteld. Dat doet vermoeden dat het een serieuze zaak is” aldus Gyömörei.