Grote schoonmaak in de Asta

4 juni 2010

Grote schoonmaak in de Asta

Donderdag 3 juni werd het onlangs gekraakte Asta schoongemaakt. De oude bioscoop en discotheek wordt sinds maandag gekraakt door verschillende culturele instellingen uit Den Haag. De SP kwam vandaag langs om ze te helpen met de grote schoonmaak en doneerde gelijk een tas vol met SP-schuursponzen. De culturele instellingen zijn bang dat met de bezuinigingen op cultuur Den Haag zijn ambitie om culturele hoofdstad te worden niet waar kan maken. Today’s art, Shoot Me, Tag, Teletekst is Dood, VillaNuts en andere culturele organisaties willen met deze actie een positieve boodschap richting de gemeente te sturen.
Asta Den Haag
De grote schoonmaak van de grote zaal in de Asta

Verschillende vrijwilligers hebben al het puin uit de zaal gehaald en de gaten in de vloer gemaakt. Na de sluiting zijn alle bruikbare spullen uit het hele pand bruut weg gehaald en is er een grote puinzooi achter gelaten. “Toen we hier binnen kwamen liep je tot je knieën in het puin.” Vertelt één van de vrijwilligers van Today’s Art. “De zaal ligt er nu opgeruimd bij en kunnen we binnenkort beginnen met evenementen. Zaterdag staat er een expositie gepland.” Vrijdagochtend komt de eigenaar langs om de boel te inspecteren.

Beginnende kunstenaars, bandjes en festivals zoeken ruimte voor exposities, optredens en evenementen. De Asta staat al lange tijd leeg en is een ideale ruimte om culturele activiteiten te houden. Gerenommeerde namen als Paradiso, Tivoli en het Paard van Troje zijn ooit begonnen in kraakpanden. De organisaties die nu het leegstaande pand aan het Spui hebben gekraakt hopen ook dat dit met deze zaal gaat gebeuren.

De organisaties achter het kraken zoeken nog vrijwilligers om te helpen met opruimen. Op www.astadenhaag.nl kunnen vrijwilligers zich melden. Hier komt binnenkort ook meer informatie over programma en evenementen in de Asta.