Op de bres voor de Uithof

16 juni 2010

Op de bres voor de Uithof

Ingrid GyömöreiDe Uithof is behoorlijk in de problemen en inmiddels failliet verklaard. Ruim 700 000 mensen maken jaarlijks gebruik van dit geweldige complex; om te schaatsen, te skiën of te karten. Onbegrijpelijk dat dit verdwijnt aldus de SP. Daarom ben ik druk bezig - achter de schermen – om een redding van de Uithof voor elkaar te krijgen.

Zonde als zo’n geweldig gebouw deels leeg staat, omdat mensen niet met elkaar praten.
De SP stond in eerste instantie alleen in haar roep om te komen met een - indien nodig- gemeentelijke oplossing. Intussen sluiten steeds meer partijen zich aan bij de roep om een oplossing

Na een ingestort dak, bleek er op 24 februari 2010 een lek in de ammoniakleidingen. Ammoniak en ijs; onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar ook een gevaar voor het milieu en de volksgezondheid.
Op 8 juni, was er nog steeds geen begin van een oplossing, en nodigde ik mijzelf uit voor een gesprek met de eigenaar Estraeda.

Estraeda was open over de situatie. Legde uit dat er geen sprake was van achterstallig onderhoud. Zo was in 2007 het dak vernieuwd en voldoet de Uithof aan de ammoniakrichtlijnen zoals gesteld. De installatie is in 2006 gereviseerd en goed gekeurd. Mijn eerder ingenomen stelling dat ‘geen enkele ondernemer zoveel pech aan kan’ blijkt helaas te kloppen.

Vanwege het faillissement en de werkzaamheden van de curator, zijn de bankrekeningen bevroren. Ondertussen blijven er wel rekeningen binnenkomen. Als je wilt dat er in oktober ijs ligt, moet je onderhand echt de schade gaan repareren. Dat kost geld. Dat is er wel, maar daar kan niemand bij komen.

Tijdens het gesprek met de eigenaar bleek dat de energieleveraar voornemens was, de elektriciteit af te sluiten. Niet alleen worden zo exploitanten in het donker gezet die niets met het faillissement te maken hebben, maar het is ook gevaarlijk. Ammoniak is een bijzonder irriterende stof. Het is ontvlambaar, verstikkend, veroorzaakt brandwonden en is giftig voor organismen. Er is elektriciteit nodig om de ammoniak onder controle te houden. We willen toch geen ontsnapte ammoniakwolk lijkt mij?

Gelukkig heeft de gemeente na een verontrust telefoontje van mijn kant, meteen actie ondernomen. Inmiddels zijn curator en energieleveraar door de gemeente dwingend aangeschreven dat er niet afgesloten mag worden.

In de tussentijd wordt er achter de schermen door een groeiend aantal partijen gewerkt aan een reddingsplan voor schaats- en evenementencomplex De Uithof. Voor deze ene keer heb ik vrede met mijn achterkamertje; het is immers het resultaat dat telt!

Ingrid Gyömörei