Vergoeding Haagse raadsleden moet omlaag

3 juni 2010

Vergoeding Haagse raadsleden moet omlaag

Bart van kentHet nieuwe Haagse college kondigt snoeiharde rechtse bezuinigingen aan op onder andere de zorg voor de allerarmsten. SP-raadslid Bart van Kent: "het besluit om over de rug van de armsten te bezuinigen wordt genomen door raadsleden die met hun parttime functie ruim €2200 bruto verdienen, fors meer dan een thuiszorgmedewerker die fulltime werkt." De SP stelt daarom voor om de raadsvergoedingen om te beginnen per direct met 10% te korten. "Als de raad snoeihard kan bezuinigen moeten ze ook de ballen hebben om hun eigen raadsvergoeding te verlagen." Aldus van Kent.

Bij het debat over het college akkoord dient de SP een motie in met het voorstel om tien procent te korten op de vergoeding voor raadsleden. De wet biedt deze mogelijkheid. In plaats van de maximale vergoeding mag de gemeente de vergoeding tot maximaal 80% verlagen. Den Haag betaalt haar raadsleden nu het volle pond. Het college stelt in haar programma voor tien procent te bezuinigen op personeel. De SP vindt tien procent bezuinigen op het raadsgeld een mooi uitgangspunt. Dat komt neer op ongeveer tweehonderd euro per maand. Het is een vergoeding die raadsleden ontvangen en raadslid is een parttime baan.

Bij de installatie van het nieuwe college lag er een voorstel van de oppositie om het college te laten bezuinigen op hun salaris. Het college vond dit bij monde van formateur Van Nieuwenhoven (PvdA) onwenselijk. Naar haar mening dient volwaardig werk, ook volwaardig betaald te worden. Naar mening van de SP mag je die instelling hebben. Maar dan dient alle volwaardige werk door Hagenaars ook volwaardig betaald te worden. De uitlatingen van het college, staan in schril contrast met de afbouw van de ID-regeling. Een ID-er verdient 130% van het minimumsalaris (zo'n € 1300 per maand). Na het afbouwen van de regeling vervallen zij tot een uitkering; dat is nog minder.