Hou aanrijtijden brandweer op 6 minuten!

25 augustus 2010

Hou aanrijtijden brandweer op 6 minuten!

Op 1 september wordt er gesproken over het voorstel van het college om de aanrijtijden voor de brandweer te verhogen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei is boos over de maatregel en stelt dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Dat terwijl er vorig jaar nog beloofd werd dat ‘dat niet wordt veranderd’.

Nu is het nog zo dat in 80% van de gevallen bij uitrukken binnen 6 minuten de brandweer aanwezig is. Het College doet het voorstel om voor woonhuizen, winkels, onderwijsinstellingen, kinderdagverblijven en gezondheidinstellingen de aanrijtijd van nu 6 naar straks 8 minuten te verhogen. De aanrijtijden naar kantoren en sportcomplexen gaat zelfs naar 10 minuten. Gyömörei: “Je wilt toch bij calamiteiten zoals bij het instorten van het dak van de Uithof met gevaar op een ammoniaklek dat iedere minuut telt. Deze maatregel betekent concreet dat de brandweer later bij een brand is. Een brandweerman vertelde mij ooit; twee minuten later betekent het verschil tussen rokende puinhopen en kansrijk blussen”.

De 6 minuten aanrijtijd zal alleen nog gelden voor gebieden met een verhoogd risico, zoals bijvoorbeeld objecten waar zich minder zelfredzame (verzorging, verpleging) of bij objecten die moelijk te verlaten zijn bij brand; zoals cellen, portiekwoningen en winkelcentra. Vorig jaar bleek de beloofde dekkingsgraad - van 80% binnen 6 minuten- zeker niet gehaald werd. De burgemeester sprak van slechts 57% op tijd.