Algemene beschouwingen: arm betaalt voor rijk

30 september 2010

Algemene beschouwingen: arm betaalt voor rijk

“De inkomsten van de gemeente verlagen met meer dan 4,1 miljoen in tijden van crisis door de Onroerend Zaak Belasting (OZB) te verlagen is onverantwoorde waanzin. Het is onverantwoord omdat de gemeente te maken heeft met financiële tekorten en het is waanzin omdat veel werknemers met een minimumloon geen recht meer zullen gaan hebben op een langdurigheidstoeslag van honderden euro’s. Daarnaast worden het fonds chronisch zieken en gehandicapten en het fonds voor ouderen afgeschaft. En dat allemaal om huiseigenaren met een huis van bijvoorbeeld € 300.000 een mazzeltje van € 185 per jaar te geven. Dit rechtse college gaat met steun van de PvdA arm voor rijk laten betalen”. SP fractievoorzitter Ingrid Gyömörei tijdens de algemene beschouwingen.

“Als dit het sociale vangnet is, waar de PvdA zo fier op is. Vraag ik me af wat u in hemelsnaam wel heeft binnen gehaald voor de armste in onze stad. Ik hoor het PvdA-fractievoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven nog zeggen tijdens de campagne: ‘De PvdA gaat dwars voor een goed armoedebeleid’. Deze begroting is een laffe aanslag op vele inwoners van Den Haag. Want armoede is geen tegenslag maar een aanslag. De dreun zal nog jaren naklinken in gevolgen die armoede kan hebben: schooluitval, slechte gezondheid, opvoedingsproblemen, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, verslaving, overlast en criminaliteit.” Aldus Gyömörei.

Ingrid Gyömörei sloot af met een waarschuwing omdat bovenop deze snoeiharde rechtse keuzes van het college ook nog de maatregelen van het kabinet Rutte en Verhagen heen komen. Tijdens de behandeling van de begroting in deze raad, zal de SP met een aantal voorstellen komen om andere keuzes te maken. Gyömörei: “Ik ben dan vooral benieuwd naar beslissingen die de PvdA en het CDA zullen maken. U heeft de stad wat uit te leggen.”